Първан Симеонов: Трудно ще се контролират партийните поръчки

22 Ян 2019 18:59

Трудно ще се контролират партийните поръчки при публикуване на социологически данни в изборния ден. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ социологът и директор на „Галъп интернешънъл“ Първан Симеонов във връзка с предложението на ГЕРБ да отпадне забраната за публикуване на резултатите от социологическите проучвания в деня на размисъл и в изборния ден.

Според него целта на предложението е да служи за превенция от манипулативната и невярна информация относно социологическите допитвания в изборния ден.

„Ако отпадне забраната, всеки ще може да знае от коя агенция идват съответните данни и да си направи сметката, дали да вярва или не“, посочи той. Според него обаче има и социологически агенции, които правят проучванията си на база публикувани вече материали, което може да доведе до оповестяване на невярна информация.

„Не ми се иска да го вярвам, но има и агенции, които просто усредняват числата, които колегите им получават. Тогава някой ще прави екзит пол, а други могат да имитират, защото не е много трудно, когато получаваш от различни места числа и данни и просто да ги усредниш. Тук идва големият проблем, как ще се обясни на хората, кои агенции наистина правят екзит пол“, коментира социологът, като се позова на предложението, форма на лицензиране от страна на изборната администрация, която да показва коя агенция по каква методика работи, кои секции покрива, кои са извадките и т.н.

„Да се види кой наистина прави екзит пол в изборния ден, защото всичките стават еднакви в очите на хората, а това не е така. Вторият голям проблем, заедно с екзит пола, ще се опитват да пускат и други проучвания, правени преди това, което ще обърка хората, защото не съм много сигурен, че те знаят технологията на допитването“, заяви Симеонов.

„Трети проблем, до сега беше трудно да се контролира дали не излизат партенки при открехната врата, а сега като падне забраната и отворим напълно вратата, как ще контролираме“, допълни той. Според него месеци преди изборите Централната избирателна комисия (ЦИК) трябва да провежда разяснителна кампания що е това екзит пол, кои са агенциите, които работят и за коя медия работят. „Защото най-често проучването се прави за медии или за партия, защото понякога и политически партии възлагат проучване на агенциите. Това е много важно да се знае кой поръчва“, подчерта социологът./fakti.bg

Main Menu