Ще спаси ли Министерството на културата кораба-светиня „Радецки”?

20 Май 2019 15:13

Ако в екипа на министър Боил Банов са патриоти и родолюбци, културното ведомство спешно трябва да отпусне 220 хил. лева за неотложния ремонт на историческия параход „Радецки”, за да може единственият плаващ музей у нас и на Балканите да продължи да прави едночасови круизи в акваторията на Козлодуйското пристанище и да приема посетители, заявяват от Сдружение „Словеса“.

      Разрешителното за плаване на кораба – музей „Радецки“ изтече през месец април 2019 година и оттогава той вече няма право да извършва кратки пътувания при подходящи  метеорологични условия в  акваторията на  Козлодуйското пристанище. За  задължителния технически преглед /така наречено доково освидетелстване/ и за неотложния ремонт на кораба, който се свързва с подвига на Ботев и четата му, са необходими по прогнозни изчисления поне 220 хиляди лева, напомнят от Сдружение „Словеса“ .

      Ангажиментът да финансира ремонта и да спаси тази наша национална светиня е преди всичко на Министерство на културата – от 2004 г. Музеят „Параход „Радецки“ е филиал на Националния исторически музей (НИМ), посочват от Сдружение „Словеса“. Нещо повече - от 1982 г. корабът „Радецки“ е и със статут на национален музей, допълват от гражданското сдружение.

 

Само след броени дни – на 2 юни, предстои да отбележим 143 години от величавия подвиг на Христо Ботев и неговата чета. Надяваме се в навечерието на тази така важна дата, когато при включени сирени и със сведени глави отдаваме всенародна почит към паметта на Ботев и на загиналите за свободата и независимостта на България, Министерството на културата (МК) вече да е превело по сметките на НИМ необходимите за ремонта на кораба – музей „Радецки“ средства, изтъкват от Сдружение „Словеса“. През последните няколко месеца в инициативата за набиране на средства за спасяването на историческия кораб се включиха и много родолюбиви българи, но се налага и културното ведомство да внесе своя съществен принос в патриотичната кауза, подчертават от сдружението. Убедени сме, че от бюджета на МК спокойно и без проблем могат да се заделят пари за ремонта на легендарния „Радецки“, тъй като самото ведомство разполага с достатъчно голям финансов ресурс и не е минало в строг режим на икономии и пестене – само преди броени дни например цяла делегация от чиновници на културното ни министерство бяха командировани в Италия за сметка на българския данъкоплатец за коктейла в чест на откриването на българския павилион на 58-то международно Биенале във Венеция, който се помещава в двореца „Джустиниан Лолин“, построен през 17-и век, отбелязват от Сдружение „Словеса“. /Повече за биеналето и делегацията на МК - https://www.mfa.bg/bg/news/21759 /.

 

Австрийският параход „Радецки“ е построен през 1851 г. в корабостроителницата „Обуда“ в Будапеща. На 29 май 1876 г. четата на Христо Ботев завладява парахода и го принуждава да спре на българския бряг при с. Козлодуй, откъдето се насочва към Врачанския Балкан, за да се бие за свободата на България. Оригиналният „Радецки“ е нарязан на скрап през 1924 г., а за съжаление България по различни причини е пропуснала историческия шанс да се сдобие с него. През 1966 г. е построено точно копие на легендарния параход със средства, събрани от 1 200 000 български деца. Той е пуснат на вода през 1966 г. в памет на 90-годишнината от гибелта на Ботев. От 1982 г. корабът е със статут на национален музей. Намира се на вечен пристан в гр. Козлодуй в специално изградено за него място. Музеят „Параход „Радецки“ е изцяло свързан с живота и делото на Ботев, с трагичната му гибел, както и с неговата чета. С годините се е превърнал и в национална светиня. „Радецки“ е и единственият пътуващ параход - музей на Балканския полуостров и в България. На борда на Музея „Параход „Радецки“ могат да се качват до 100 пасажери, те имат възможност да разгледат и музейната експозиция, в която са ценни реликви като знамето на Ботевата чета, униформи на Ботеви четници, последните писма, писани от войводата Христо Ботев от борда на парахода и интересни експонати от епохата, припомнят от  Сдружение „Словеса“.

Main Menu