56% от покупките на изплащане на българите са смартфон и телевизор

13 Авг 2019 13:30

 

Най-важните устройства за българите са смартфонът и телевизорът. През първите 6 месеца на 2019 г. 56% от заявленията за финансиране на покупка на стоки на изплащане, подадени към БНП Париба Лични Финанси, са били за модерни смарт устройства за комуникация и забавление. Интересна тенденция е, че най-търсеният смартфон през първото полугодие на този година е на същата средна цена като победителя година по-рано, докато телевизорът е с 30% по-евтин от миналата година. Въпреки това, тазгодишните победители са с много по-добри характеристики, отколкото през 2018 г. Това показва, че с развитието на технологиите тези устройства са по-достъпни и хората могат да си купят по-висок клас смартфон и телевизор на по-ниски цени.

В същото време българите инвестират повече пари в бяла техника и мебели. За периода януари-юни 2019 г. хората са дали 26% повече за хладилници, перални и готварски печки и 20% повече за диван и обзавеждане за спалня. Очевидно, тъй като тези покупки се използват по-дълго, клиентите са готови да платят повече за един по-висок стандарт на живот като си купуват на изплащане съвременни, енергийно-ефективни домакински уреди и по-голямо и по-удобно обзавеждане.

Това са част от основните тенденции в новото издание на популярната класация „Топ 10 на изплащане“ от БНП Париба Лични Финанси. Целта на „Топ 10 на изплащане” е да даде ясна картина на потребителското търсене. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа стоки, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на стоките, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане през първата половина на 2019 г. Около 60% от тях са за 10-те най-търсени стоки. Класацията може да се счита за показателна за пазара у нас, тъй като компанията е сред лидерите в сектора на потребителско кредитиране с пазарен дял от над 1/3 при финансирането на покупки на изплащане и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити. През последните 18 години над 1.5 милиона души са ползвали финансовите продукти на компанията.

Смартфонът е първата покупка на изплащане

Новото издание на класацията “Топ 10 на изплащане” категорично показва, че смартфонът и телевизорът са най-важните устройства за българите и те най-често търсят финансиране за покупка на такива стоки. Доказателство за това е, че 35,7% от заявките са за съвременни мобилни телефони и 21% - за смарт телевизори от последно поколение с 4K резолюция.

Според експертите на БНП Париба Лични Финанси хората купуват най-често смартфони по две основни причини. Първата е бързото развитие на мобилните услуги и устройства. Няколко изследвания показват, че България е сред страните с най-добър мобилен интернет, който се очаква да се подобри още повече с развитието на 5G технологията. Това позволява на хората да използват смартфоните си като преносими компютри, таблети и дори телевизори. Хората могат да комуникират с глас и видео чрез приложения като Viber, да слушат музика, да пазаруват, да гледат видеоклипове в YouTube и дори телевизионни програми, филми и сериали. Гореща тенденция е заявлението за потребителски кредити чрез мобилни устройства като през последната година над 75% от посещенията на „виртуалния магазин за кредити“ на БНП Париба Лични Финанси са от мобилни устройства. Второто обяснение е, че смартфоните се амортизират по-често. Те са постоянно в ръцете на хората и затова са изложени на по-голям риск от счупване.

През първата половина на 2019 г. хората купуват съвременни смартфони на разумна цена. Печелившият модел е на средна стойност 460-500 лева. Той има голям Ultra HD 6,3-инчов екран и мощен процесор. Най-ценните му характеристики са двойна 20+2 MPX камера и предната 24+2 MPX камера. И двете се контролират от изкуствен интелект, което позволява на всеки да прави забележителни снимки.

Най-често смартфони на изплащане си купуват хора до 30-годишна възраст. Например, 68% от исканията, подадени от 18-20-годишните, са за мобилни телефони. За възрастовата група 20-29-годишни числото е 47%. Това показва, че смартфонът е стандартната първа покупка на вноски за младите българи, които правят първите си стъпки в използването на финансови продукти.

Телевизорът се превърна в развлекателен център

Тазгодишната класация показва, че българите постепенно заменят своите „класически” телевизори с модерни смарт устройства. Все повече хора осъзнават огромните възможности за забавление, които може да им предостави един съвременен телевизор - гледане на филми с най-високо качество на картината, онлайн стрийминг на музика, улеснен достъп до платформи за видео стрийминг, забавление с онлайн и конзолни игри, сърфиране в интернет и т.н. През първата половина на 2019 г. българите си купуваха най-често 43 ”4K Ultra HD телевизори, с резолюция 3840 x 2160. Те са на средна цена 670-720 лв. и са оборудвани с мощни процесори, операционна система, HDMI и USB портове и висококачествена звукова система.

Интересна тенденция е, че въпреки по-високите си характеристики, най-търсеният телевизор през първото полугодие на 2019 г. е с 30% по-евтин в сравнение с победителя за същия период на 2018 г. Обяснението е развитието на технологиите, което позволява на производителите да предлагат модели от по-висок клас на по-ниска цена.

"Бялата" домакинска техника е по-скъпа с 26%

За разлика от свързаните устройства, най-търсената „бяла“ техника, купувана на изплащане, е по-скъпа. Българите харчат повече пари за хладилници, перални и готварски печки. Например, най-търсеният хладилник през първата половина на 2019 г. е по-скъп с 47% в сравнение с победителя през първата половина на 2018 г. и средната му цена е 730-780 лв. Победителят е много по-голям, с общ обем от 343 литра срещу 295 литра през 2018 г. Тази година българите предпочитат да купуват хладилник с по-висок енергиен клас - А++ и полезни функции като система против замръзване и диспенсер за вода.

Същото се отнася и за пералните машини. Най-търсеният модел през първата половина на 2019 г. е с 31% по-скъп, отколкото през първата половина на 2018 г. В същото време той има барабан от последно поколение, инверторен двигател, функция “AddWash” и защита за децата.

Тази тенденция показва, че българите предпочитат да купуват на изплащане по-висок клас, по-иновативна и по-скъпа бяла техника. Търсенето на такива устройства има две основни обяснения. Първото е, че с ръста на икономиката и доходите хората могат да си го позволят. Втората причина е, че тези устройства се използват по-дълго в сравнение със смартфоните и телевизорите и обикновено се възприемат като дългосрочна инвестиция на семейството.

Интересна тенденция е, че всички „бели” домакински уреди са с висок енергиен клас - A+ или по-висок. Това показва, че българите търсят устройства, които ще им спестят пари от битови сметки в бъдеще и, че обръщат все повече внимание на отговорното потребление и опазването на околната среда.

Искаме по-големи спални

Друга продуктова група, която отбелязва значителен среден ръст на цените, е обзавеждането за спалня. През първата половина на 2019 г. българите са закупили спалня на средна цена 900-950 лв. Това е ръст от 38% в сравнение с победителя през 2018 г., когато средната цена бе 600-650 лв. В началото на 2019 г. българите са купували на изплащане и по-скъпи дивани. В новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане” средната цена на най-търсения модел е 1 100-1 150 лв., което е ръст от 21% в сравнение с първата половина на 2018 г.

Както спалнята, така и диваните са по-големи и са с по-високо качество в сравнение с предходната година. Експертите на БНП Париба Лични Финанси обясняват тази тенденция и с растежа на пазара на недвижими имоти. Все повече българи купуват нови жилища и са готови да ги обзаведат възможно най-удобно. Освен това, закупуването на мебели от по-висок клас е знак за повишен жизнен стандарт.

Повишеното търсене на мебели се потвърждава и от голямото проучване на групата на BNP Paribas Personal Finance „Observatoire“. Последното му издание показва, че българите са номер 1 в ЕС по отношение на проекти за ремонт на дома като 52% заявяват, че планират да обновят домовете си. Това е с 19% повече от средното за ЕС ниво от 33%.

Близо 10% от стоките на изплащане са закупени онлайн

Наблюдава се постоянно нарастващ интерес към алтернативните канали за кандидатстване за кредит. През първата половина на 2019 г. хората са подали онлайн заявки за финансиране на близо 10% от покупките на изплащане. Българите оценяват удобството на този метод, който им позволява да пазаруват по всяко време и от всяко място.

Онлайн сегментът бе допълнително засилен от иновативния процес за дистанционно подписване на договор на БНП Париба Лични Финанси, който позволява на хиляди българи да пазаруват онлайн на изплащане, да бъдат одобрени, да подпишат договор в рамките на 20 минути и стоката да им бъде изпратена на следващия ден. Досега процесът отнемаше поне 5 дни.

 

Във връзка с новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси заяви: „Забелязваме, че българите желаят да притежават модерни устройства на разумна цена. Те искат да бъдат в крак с развитието на технологиите и да се възползват от техните предимства. Ето защо ние се фокусираме върху разработването на удобни решения за покупка като нашия дистанционен процес за подписване на договор. По този начин ние предоставяме на българите все по-добро клиентско изживяване, което те високо ценят и хиляди хора се доверяват на БНП Париба Лични Финанси за реализиране на своите планове за покупка."

 

За класацията „Топ 10 на изплащане” от БНП Париба Лични Финанси

Класацията „Топ 10 на изплащане” подрежда най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа продукти, според постъпилите молби за потребителски кредит за покупка на стоки на изплащане от БНП Париба Лични Финанси. Тя може да се счита за показателна за пазара у нас, тъй като компанията е сред лидерите в сектора на потребителско кредитиране с пазарен дял от над 1/3 и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити. Над 1.5 милиона души са ползвали финансовите продукти на компанията. БНП Париба Лични Финанси разполага и с най-голямата дистрибуционна мрежа в страната, чрез която предлага услугите си в близо 2600 обекта, включително собствена клонова мрежа от 45 търговски офиса в цялата страна.

Новото издание е базирано на молбите за финансиране на стоки за първата половина на 2019 г. Почти 60% от тях са за 10-те най-търсени стоки. Молбите бяха групирани по продукти, преброени и анализирани и така бяха определени 10-те най-търсени групи продукти у нас. По същия метод бяха изведени и най-търсените модели във всяка група. Като „търсена” се определя стока, за която е получена молба за кредит.

Целта на „Топ 10 на изплащане” от БНП Париба Лични Финанси е да информира клиентите и търговците кои са най-популярните модели продукти и каква е тяхната средна продажна стойност. Например топ моделът телевизор се описва по параметри като: цена, размер на екрана, разделителна способност и др. С цел да бъде спазена бизнес етиката, в класацията не се споменават марки.

БНП Париба Лични Финанси съветва своите клиенти да кандидатстват за потребителски кредит само ако няма да срещат трудности при погасяването на месечните си вноски. Това е част от политиката за отговорно кредитиране, която компанията развива и прилага успешно.

Деветнадесетото издание на класацията „Топ 10 на изплащане” от БНП Париба Лични Финанси ще бъде през месец декември 2019 г.

 

За БНП Париба Лични Финанси в България

БНП Париба Лични Финанси е клон на френската банка БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А. Компанията е сред лидерите на пазара на потребителско кредитиране в България с над 1 500 000 клиенти като повече от 780 000 от тях са ползвали финансовите ѝ продукти повече от веднъж. БНП Париба Лични Финанси разполага с широка дистрибуционна мрежа в страната, като предлага услугите си в близо 2600 обекта, в това число и собствена клонова мрежа от 45 търговски офиси в цялата страна. Компанията има екип от 1 000 служители и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити в страната с максимален размер 80 000 лв., включително потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане, автокредитите „Нова” и „3+”, продукт за консолидиране на задълженията, застраховки, кредитни карти с лимит до 10 000 лв. и др. Компанията е изградила стабилни отношения със своите търговски партньори и подпомага растежа на техния бизнес.
BNP Paribas Personal Finance следва политика на отговорно кредитиране. Основните ѝ цели са да подкрепя домакинствата, като предлага достъп до кредитни продукти на колкото е възможно повече хора, както и да създава условия за предпазване на кредитополучателите от свръхзадлъжнялост.

За повече информация:
Web: http://www.bnpparibas-pf.bg/
Blog: http://www.bnpparibas-pf.bg/blog
Facebook: https://www.facebook.com/BNPParibasPFBG

За френската банкова група BNP Paribas Personal Finance S.A.
BNP Paribas Personal Finance S.A. e лидер в потребителското кредитиране във Франция и Европа, благодарение на своите дейности за отпускане на потребителски и ипотечни кредити. Компанията, която е 100% дъщерно дружество на BNP Paribas S.A., има повече от 18 500 служители и развива своята дейност в 33 държави.
Под брандовете Cetelem, Findomestic и AlphaCredit, компанията предлага целия спектър от потребителски кредитни продукти чрез мрежа от точки за продажба и дилъри на автомобили и директно на потребителите през собствените си центрове за работа с клиенти и интернет. BNP Paribas Personal Finance S.A. предлага на своите клиенти и застраховки и спестовни продукти във Франция, Италия и Германия.
Компанията е развила активни партньорски отношения с търговци на дребно, собственици на електронни магазини и финансови институции (банки и застрахователни компании), базирани на нейния опит в предлагането на кредити и интегрираните услуги, насочени към бизнес и търговските цели на партньорите.
BNP Paribas Personal Finance S.A. е основоположник и водеща компания на отговорното кредитиране.

LGarden
Камилски дол

Main Menu