Помагат или вредят на потребителите лични AI асистенти за пазаруване?

Помагат или вредят на потребителите лични AI асистенти за пазаруване?

Асистенти за пазаруване като въведената наскоро от OpenAI функция Shopping Research за „проучване на пазаруването“ в ChatGPT могат да направят избора за потребителите по-лесен, бърз, информиран, по-малко емоционален и най-важното – персонализиран, но само ако клиентите познават както предимствата, така и слабите страни, възможностите и заплахите при използването на този инструмент.

Коментарът е на основателя на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria.

Според експерта по потребителски права такъв личен асистент за пазаруване може да помогне на потребителите да достигнат до информация за продуктите, за която е малко вероятно да се досетят да потърсят.

Алгоритмите на този инструмент избягват маркетинговия език и са силно повлияни от отзивите и рецензиите на клиентите. Това е възможност за потребителите да получават полезна информация, за да открият най-добрия за тях, а не най-добрия изобщо на пазара продукт, посочи тя. Има обаче риск поради това, че информацията от източника може да не некоректна или да има манипулирани отзиви.

За бизнесите Shopping Research е шанс да се възползват от още един канал за взаимодействие със своите потенциални клиенти, по-доволни купувачи и по-малко върнати пратки като следствие от оптимизирани описания на продуктите с по-малко маркетинг и повече полезна за потребителите информация, цени и условия на сделките. Е-търговците могат и бързо да проверяват как конкурентите им описват предлаганите от тях или сходни продукти, какви ценови равнища следват, какви снимки, видеа, инструменти за сравнение са въвели в своите онлайн магазини, как това се оценява от клиентите.

Този инструмент е и стимул по-активно да управляват потребителските ревюта с бързи отговори на негативните мнения, а също и да насърчават реални клиенти да оставят честни впечатления. Алгоритмите на Shopping Research умеят да разпознават маркетинговия език и платените ревюта – май е време за повече истина.

Когато информацията е по-коректна, ще намалеят случаите на върнати пратки заради което напоследък електронни магазини заговориха за „отпадане на наложения платеж“ като начин на плащане при онлайн пазаруване, счита Габриела Руменова. По думите и Shopping Research може да допринесе и за компенсирането на разликата между пазаруване от физически обект и от електронен магазин.

Но как Shopping Research работи на практика?
Цветът на 2026 г. (PANTONE) e Cloud Dancer. Може да попитате изкуствения интелект да Ви консултира лично дали този цвят е подходящ за Вас с оглед обичайните Ви социални сюжети, конкретно житейско събитие или ангажимент и пр. Изпращате Ваша снимка, интериор или екстериор, описание на тема, преследвани резултати и т.н. При задълбочаване на комуникацията ще получите персонални насоки, описание на предлагани за продажба облекла в този цвят, коментари от реални потребители за добрите страни и евентуални проблеми с продукта, връзки към магазини за директно закупуване с цените, а при поискване - дори по-висок клас изделия или по-бюджетни предложения и още, и още...

В бъдеще Shopping Research ще се развива за по-голяма ефективност. Напълно възможно е той да предлага по-дълбока персонализация според стил на живот, навици и предпочитания, по-интелигентно откриване на скрити рискове в продуктите, интегрирани динамични ценови анализи. Така той ще се развива от инструмент за сравнение към „личен интелигентен консултант“, който разбира потребностите, пазара и качеството на продуктите в дълбочина.

Image