Вайпър в пазвата

22 Дек 2018 19:51

Петък следобед е най-доброто време за поднасяне на важни държавни решения и съобщения, особено когато съвестта на управляващите е гузна. Хората са се отпуснали в очакване, следват лежерни почивни дни, а в сегашния случай и допълнителни коледни празници. Налице са всички условия да изнижете по терлици поредния скандал. А скандал с предизвестената победа на американския Ф-16В "Вайпър" над шведския му конкурент "Грипен" в конкурса за изтребител на българските ВВС има и той е многопластов.

Преди всичко американците победиха не защото са по-добри, а защото на финалния етап оказаха открит, нагъл натиск върху българското правителство, което в лицето на министър-председателя Бойко Борисов и без това беше готово да клекне, но сега, освен че е сломено, е и опозорено. Впрочем на правителството не му пука от това.

Това, че американският изтребител не е бил по-добър от шведския конкурент, се потвърждава от доклада на самата експертна комисия, сравнявала двете предложения, както изтъкват колегите от сайта на българското авиационно списание "Аеро". Точка 4 от доклада на експертите от Министерството на отбраната гласи, че по графа "Оперативна ефективност" "Грипен" е класиран на първо място, което, посочват от "Аеро", е показател, че обобщените бойни способности на изтребителя "Грипен" са над тези на Ф-16.

Как тука да не си спомним истеричните телевизионни пристъпи по темата отпреди два месеца на предишния президент Росен Плевнелиев, който заяви: "тук цифричките и екселските таблички да сравняваме, не играят съществена роля" и още: "Аз очаквам в Народното събрание да се вземе решението, а не от някакви експерти в Министерство на отбраната, които да се скрият зад някакви цифри." Какво е това? Това дори не е лобиране, което не е забранено, но трябва да бъде регламентирано. Това е директно отричане на конкурсното начало, при това - от страна на държавен глава. Чиста проба безсрамие. За каква борба с корупцията изобщо говорим, когато се обявява, че при поръчки за милиарди левове думата на експертите не тежала. Или това ще важи само със случаите, когато продавач са Съединените щати?

Да не забравяме, че шведите предлагаха и по-ниска цена на най-бедната в ЕС държава. Те заявиха, че ще продадат десет самолета в рамките на предвидените 1,5 млрд. лв без ДДС и на всичко отгоре ни предлагаха да направят и инвестиции в страната . Американското предложение за осем самолета излиза извън тези финансови рамки и въпреки всички уверения на държавния секретар на САЩ Майк Помпео, Министерството на отбраната разреши колизията, като в петък просто отмени някои от задължителните условия - цената и доставката в рамките на три години.

Това е просто прекрасно. Защо направо не напишем закон, че България ще закупува цялата си военна техника от САЩ, за да не се занимаваме с такива "измишльотини" като експертни оценки, преговори с неамерикански фирми, доклади и тинтири-минтири. Да не забравяме, че американците участват и в конкурса за доставката на бронирани машини за пехотата и нищо чудно това позорно шоу да го разиграят пред нас още веднъж.

Друг "интересен" момент от скандала с избора на Ф-16 е открито дистанциране на военния министър от решението за започване на преговори с американците. Красимир Каракачанов си изми пред медиите като Пилат Понтийски: "Изборът на самолет не го прави министърът на отбраната, той е посредник." Любопитна позиция, която може да говори само за несъгласие с вземането на това чисто политическо решение в угода на чужда държава и под натиск.

Горчивата истина, че осем или десет изтребителя, дори да са на световно ниво, по никакъв начин не правят българката авиация по-боеспособна. Тази бройка е толкова мизерна, че реално не може да направи нищо в случай на военен конфликт с някой от съседите ни, с изключение на Македония. Българските ВВС имат нужда от десетки изтребители, по неофициални данни отпреди няколко години около 70, за да могат да изпълняват пълноценно своите функции при военен конфликт - да водят сражения във въздуха, да оказват въздушна подкрепа на сухопътните сили, да разузнават, патрулират и т.н. Жалко е да се наблюдава как за осем летящи машини се създава скандал с геополитически привкус, как политици стават за смях с унизителното си угодничество си пред Съединените щати.

България не стои добре в този скандал. Изобщо. Правителството на ГЕРБ и присъдружните им организации показаха и на свои, и на чужди, че никакви международни конкурси нямат смисъл у нас, след като крайният резултат се определя от "телефонното право". При това буквално в нашия случай, защото заради изтребителите се наложи държавният секретар на САЩ Помпео да се обажда по телефона на Бойко Борисов.

Вероятно американският изтребител Ф-16 е добра бойна машина, но начинът, по който бе наложена на България, не е добър. Досега правителствата на Борисов са правели почти всичко, което САЩ поискат от тях и при това с откровена вреда за страната - спирането на нефтопровода "Бургас-Александруполис", "газопровода "Южен поток", АЕЦ "Белене". Вече има заявка, че трябва да откажем "Турски поток" да минава през България, има натиск да дадем още една база на САЩ в Бургас, да участваме в обща военна флотилия срещу Русия. Поставянето на правителствата на Борисов в стойка "партер" стана толкова обичайно за американците, че в светлината на плановете за разполагане на балистични ракети със среден обсег в Европа, то става потенциално опасно за съществуването на България. Все едно държим змия в пазвата си. Впрочем на английски "вайпър" означава точно това - пепелянка.

 

Автор: Георги Георгиев

Main Menu