КОЛАПС НА СОЦИОЛОГИЯТА ?

11 Апр 2021 14:30
 
  Защо само пловдивският НЕОХРОН посочи верните резултати ?  Мини-анализ 
 
      Вълненията около изборните резултати не стихват и няма скоро да стихнат, но - учудващо за някои – провалът на социолозите успешно ги конкурира за вниманието на публиката. Защо този път социологическите агенции така гръмко се срутиха в прогнозите си и дори в пресните данни, които публикуваха в самия ден на изборите ? Каква е тайната - включително и за успеха на единствената, при това най-малка, агенция?
      Добре, нека признаем, че определени особени обстоятелства, които не са могли да бъдат хванати с анкетиране (за тях писаха някои анализатори,) допринесоха за „рокадата“ между БСП и ИТН и станаха причина за резкия възход на Слави. Но нима социологическите екипи, хвърлили всеки от тях десетки анкетьори, интелектуален ресурс и хиляди левове, не можеха да бъдат точни поне в изясняване позициите на другите 5-6 основни партии и коалиции?  Защо се оказа, че резултатите на ГЕРБ, Демократична България и другите бяха ТОЧНО показани ЕДИНСТВЕНО в прогнозата на пловдивския екип на НЕОХРОН?  
    Да видим кой доколко успя да даде точни данни за останалите значими „играчи“ на политическото поле.  В таблицата са прогнозните данни на агенциите, съпоставени с истинските, като за точен приемаме този ризелтт, който не се отклонява от действителния с повече от 2%. (Тези точни цифри отбелязваме в червено.) Единствено изключение – за грешка приемаме и по-малко отклонение, но което погрешно „вкарва“ в Парламента партия с приписани над 4% от гласовете. 
 
 
       Ето резултата:
 
 
Табл.2: Изборни резултати, сравнени с прогнозите на социологически екипи (в червено – точните прогнози, отклонение под 2%)
 
 
ИЗВОДИ: 
 
   При приемливо отклонение ДО 2 %  останалите резултати са познати със следната точност:
1. НЕОХРОН – 5 познати от 5. 
2. Маркет линкс – 3 познати от 5;
3. РЕГО – 3 от 5, но с много груба грешка – БСП на първо място с 28 % ! Супергрешка.
4. АЛФА РИСЪРЧ -  2 познати от 5
5. ТРЕНД – 2 познати от 5
6. ЕКЗАКТА – 1,5 познати от 5
7. Много лоши резултати – АФИС, БАРОМЕТЪР, ГАЛЪП, СПЕКТЪР – само с по 1 точен резултат, като ВСИЧКИ погрешно вкарват ВМРО в  Парламента, давайки му над 4% (а също и ВОЛЯ/НФСБ). Особено скандални и откровено манипулативни са данните на Барометър, който не само вкарва ВМРО в Парламента, и то с цели 10 %, но изважда  ИСМВ от преминалите 4% и „надува“ ГЕРБ до 32 – 33 %.    Тези агенции не заслужават и една точка, тъй като това слабо постижение е елиминирано от твърде съществената грешка с ВМРО.
 
   И НИТО ЕДНА ОТ СТОЛИЧНИТЕ АГЕНЦИИ не се е и доближила до реалния резултат на Демократична България – близо 10%. Освен, разбира се, пловдивската НЕОХРОН (10-11%). Защо ли ?    
 
 
   ОТЛИЧНИКЪТ е малко познатата пловдивска Изследователска асоциация НЕОХРОН. Това е социологически екип (основан преди 2 десетилетия от Н.Близнаков и Цв.Томов – тогава преподаватели по социология в Пловдивски Университет), който работи предимно на регионално ниво и печели престижната награда на медиите „Най-точен социологически екип“ на всички местни избори ( 2011 г., 2015-та и 2019-та,) също награди  на „Дневник“ и др. 
   Но тук има 2 куриоза. Първият е, че агенцията е малка, регионална и непопулярна. Втората е, че нейната прогноза не е правена през последния месец на предизборната кампания, когато обстановката от ден на ден би трябвало да става по-ясна, а ОЩЕ НА 3-ти януари т.г. и обхваща не само изборите, но обществено-политическите събития през цялата 2021-ва година !
   Как така ПРЕДВАРИТЕЛНАТА ДАЛЕЧНА ПРОГНОЗА на една регионална агенция, се оказа в пъти по-точна от резултатите на реномираните десетина столични агенции? Може ли да допуснем, че само там социолозите работят коректно и безпристрастно ? Или ....
   Чудна работа ....  
    Нали ?
 
Коментар на Марина Георгиева 
                     
  (Заб. Данните са цитирани по сайтовете на агенции, Уикипедия -bg.wikipedia.org/wiki/Парламентарни_избори_в_България_(2021), Пловдивски новини“, ПОТВ и ФБ страница – за Неохрон)

Main Menu