Всички текстове и изображения публикувани в PlovdivskiNovini.com са собственост на „Джи Ел Медия Груп”
plovdivskinovini@gmail.com
(КОЕ ЛИ Е) ПОЛИТИЧЕСКОТО СЕМЕЙСТВО НА „И Т Н“ ?
(АНАЛИЗ – ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ)
ТРАГЕДИЯТА СЕ ПОВТАРЯ НАИСТИНА КАТО ФАРС
(Необходима уговорка – както неведнъж писаха уважавани изследователи, политическото пространство отдавна не е опростено-двумерно –„ЛЯВО-ДЯСНО“ или друго. Не, то е многомерно (в статията си „СГРЕШЕНАТА ПАРАДИГМА („ляво-дясно“) използвам за удобство Шестмерно пространство, но то е динамично и може да бъде и друго), и ако искаме да определим КЪДЕ СЕ СИТУИРАТ НОВИТЕ ПОЛИТИЧЕСКИ СИЛИ (като ИТН) не трябва да подхождаме с остарелия „ляво-дясен“ аршин.)
Противоречивата и мътна конфигурация около ТВ проекта „Има такъв народ“ затрудни политолозите - опитите тя да бъде наместена някъде в политическото пространство – дори не в опростеното „Ляво-Дясно“, – не се оказаха успешни засега. Разбира се, най-напред защото нейната физиономия все още не е избистрена, „славистите“ търсят формулата в движение, като че ли слепешката, по метода на пробите и грешките (и май засега преобладават грешките...). Но не само поради това – обществата през 21 век бързо се променят и дори по-традиционни течения могат да се явят в модни одежди, в които трудно да ги разпознаем.
И все пак – към кое „политическо семейство“ можем, дори с уговорки, да определим ИТН ? И от най-беглия анализ е явно, че те не обичат либералите, а и със социалистите май нямат много общо. Никак не приличат и на улегнали консерватори – традиционалисти. Без съмнение, не кандидатстват и за приемане в семейството на „зелените“. Тогава?
За да се опитаме да изведем характерните черти на ИТН, прозиращи изпод странния им воал, трябва да имаме предвид не само опитите им за политики, но и маниерите, стилът на политическо поведение („стилът – това е човекът...“). Като имаме предвид преди всичко лидерите, а не твърде нееднородната маса последователи. Последните месеци най-после те направиха редица публични движения, които дават повече база за анализ. Мисля, че станаха по-ясни отношението им към парламентарната демокрация, към авторитарното лидерство и вътрешнопартийната демокрация, към политиката и отговорността пред нацията и просто към добрите маниери. Наред с предлаганите популистки, измамно прости решения на сложни проблеми, които бяха отбелязани още по времето на референдума 2016, и които ни насочват към търсене мястото на ИТН сред голямото, разпръснато семейство на популистките партии и движения, и най-вече сред тези, които засега ще отбележим с „П-Н“. Изследователите (като Умберто Еко, Mark Mansperger, Арт.Магун и други) извеждат като основни характеристики на „П-Н“ примерно тези:
Изброеното доста напомня проявеното от ИТН, нали? Да, виждаме го при тях под необичайна, нова форма, но разпознаваме – повече или по-малко май е същото.
Разбира се, читателят навярно е разпознал в списъка по-горе характерните особености на политическото „семейство“ (с цялата условност) на „П.-Н.“ - ПОПУЛИСТКО-НЕОФАШИСТКИТЕ движения.
Като че ли имаме 14-15 общи от всичко 17 (възможно е да не сте съгласни с някои от тях). Твърде много, за да се пренебрегне. Сигурно мнозина ще кажат (знаем, че с пресилената и обидна квалификация „фашисти“ у нас е прекалявано, та е изхабена...): „Е-е, не приличат баш на неофашисти тези хора...“ Да, не приличат на онези, старомодните, от историята фашисти. Ние не ги сравняваме с тях, а с популистко-неофашистките движения. Характерните им черти са изведени в аналитични трудове на Антони Дж.Грегор, Умберто Еко, Марк Марксбергер, Арт.Магун и много други, не съм ги измислял аз (вж. литература накрая). И, както два пъти пиша, горните черти проявяват преди всичко водачите на движенията.
Мисля, че е ясно – съвременните популисти с неофашистки уклони няма да ги разпознаваме по свастики и антисемитизъм. А по безсрамния популизъм, авторитаризма, нетърпимостта към критични мнения, нарцистичните водачи, антилиберализма, ирационализма и антиинтелектуализма, пошловатия национализъм, демонстративния мачизъм и неуважението към либералната демокрация. И по действия тип „агент-провокаторчета за изпълняване на мръсни поръчки“...
ИТН е ново явление. Не е чудно, че още го опипваме – а и самите те още се пробват, насам ли, натам ли им е по-уютно, по-някак си... тяхно. Отбелязваме, че лидерите на движението налагат явни популистки и немалко неофашистки черти – но това не е присъда, не е заклеймяване. Първо, защото това движение лъкатуши, в него има и други прояви, така че утре може да ни изненада с посоката си на развитие. Второ, защото става дума за явление, търпяно все пак в демокрациите, макар и през зъби... Да напомним, че Перон и перонисткото движение са разглеждани като такива, днес се дискутират популистко-неофашистки елементи у Болсонаро (някои по-крайни изследователи ги намират дори у Тръмп...), у бившата английска Индепендънс парти на Найджъл Фарадж, а многобройни са по-незначителните П-Н в редица страни.
Допускам, че някои ще ме заклеймят, че определям лидерите на ИТН като популисти-неофашисти. Не-е, все още не, просто отбелязвам характерни техни черти, които се покриват с тези на популистко-неофашистки движения. Мога и по-пространно да защитя изводите един по един, но не е мястото тук.
И ако искат да оспорват това ли са особеностите на неофашистите – нека оспорят мислители, като Умберто Еко, например. Вижте колко проницателно тай обосновава, например, защо за неофашистите „Несъгласието е предателство“ (познато, нали!). И още за спекулиращия с Народа (Суверена) популизъм: „винаги само „Народът… който изразява общата воля“. Тъй като това е измислица, Лидерът се преструва, че действа като преводач на „народната воля“ и се противопоставя срещу „гнилите парламентарни правителства“. И – отново пророчески – Еко предупреждава срещу бъдещето на „телевизионен или интернетен популизъм“, където „емоционалният отговор на дадена група граждани може да бъде представен и приет като Гласът на народа“ (по Никола Бенин).
Всъщност, появата на популизъм с неофашистки оттенъци не е нищо чак толкова екзотично, необичайно и за чудене. Има ги в почти всички страни в разни разцветки и за разни вкусове; появиха се и у нас –няма драма. Ако някой е мислил, че т.нар. “неофашисти“ са някакви изверги с рога, които ядат малки деца, и, че разбира се, у нас такива няма, лъжел се е. Обикновени хора, които можете да срещнете в магазина или на паркинга. Някои я интересни, я на моменти дори симпатични. И даже нямат смешни малки мустачки (ама пък често имат страховити татуировки и бръснати черепи...). Значи, без остракиране и горене на вещици! Популисти-неофашисти – ами да, приличат, какво толкова ! Не ги знаехме от личен опит – сега вече ще ги знаем – навярно понякога възмутителни, друг път глупави или забавни...
И все пак с едно на ум, де - особено привържениците им – за да спре плъзгането по опасния наклон. Дано те разберат, че поради недостатъчна политическа култура съществуват съблазни за приплъзване по атрактивни, но отречени от Времето задънени пътечки. И че за да бъде демократично и прогресивно движението им, те трябва да се откажат поне от : „измамно лесните решения на сложни проблеми; авторитаризма; скритото, на тъмно, а не публично, взимане на решения; презрението към парламентарната демокрация; ирационализма и т.н.“; а защо не и от маниакалните нарциси за водачи ?
Впрочем, един пореден тест дали ИТН ще заложи на безогледния популизъм и ирационализъм, ще бъде тяхното ясно отношение към ваксинирането срещу КОВИД. Имайки предвид широкото разпространение у нас на новите суеверия и ирационално отношение по темата, изкушението да се злоупотреби с безпокойствата у хората е голямо (едно друга националистическа партия съвсем открито го прави..). Ако ИТН не вземе успешно този завой, основанията да бъде определяна като популистко-неофашистка сила ще нараснат.
Пак ще повторя - аз ни най-малко не мисля, че тези хора (още повече пък твърде разнообразните им симпатизанти, много от които с добронамерена готовност за обществени действия ) трябва да бъдат забранявани, ограничени, тотално остракирани и т.н. Емоциите, даващи енергия на движението, изразяват реално съществуващи напрежения и натрупвания у значителна част от нашите съграждани. Съграждани, които чувстват остро редица несправедливости, мимикриите на елита, злоупотребите с парламентаризма, които го дискредитират и т.н. И които, навярно поради недостатъчна гражданска, политическа, а май нерядко и обща култура, не съумяват добре да отграничат кресливите популисти от истински отговорните, критични и загрижени за общото благо политически и обществени дейци. Които налапват ловко подготвените именно за такива като тях въдички на антиелитизма, опростачения псевдо-патриотизъм и др.
Да, явления, които могат да се определят като неофашистко/популистки могат и да станат опасни и при друга обществена атмосфера да еволюират до неприятни ексцесии. Но вероятността за това днес е малка. Все пак, европейските общества, дори и нашите поразбити източно-европейски, имат вече някаква имунна защита. Ето защо популистко-неофашистките изцепки на едни или други групи могат да бъдат за нас преди всичко сигнал, че големи групи съотечественици са недоволни, фрустрирани, объркани и трябва умно и проникновено да се намери общия път и вярната посока.
И по всичко личи, че класиците са прави и този път – наистина
ТРАГЕДИЯТА СЕ ПОВТАРЯ КАТО ФАРС.
Коментар на Николай БЛИЗНАКОВ
(Авторът е юрист и социолог,
депутат от 7-мо В Н С)
(Л-ра: Umberto Eco: Eternal Fascism, The New York Review of Books, June 22, 1995 ; Andreas Umland - Фашизм и неофашизм в сравнении: западные публикации 2004-2006 г ; Gregor A.J. The Search for Neofascism: The Use and Abuse of Social Science. Cambridge, 2006. ; Laqueur, Walter (1996). Fascism : past, present, future (Reprint ed.). Ню Йорк: Oxford University Press. ISBN 978-0195117936; Mark Mansperger , Neofascism is upon us - Tri-City Herald; September, 2019; Джоузеф Рахман: Умберто Еко и възходът на един нов фашизъм -„Либерален преглед“ http://www.librev.com/index.php/2013-03-30-08-56-39/discussion/politics/3714-umberto-eko-i-vazhodat-na-edin-nov-fashizam; Арт.Магун: В какво се състои фашизма и откъде се взема?- https://www.marginalia.bg/aktsent/v-kakvo-se-sastoi-fashizma-i-otkade-se-vzema и др.)
.