„Пловдивъ през фотообектива на Крум Савов“ - откриване

12 Ян 2020 10:42

Изключително любопитна изложба е експонирана в залата на втория етаж на Регионалния етнографски музей в Пловдив. Тя носи заглавието „Пловдивъ през фотообектива на Крум Савов“ и е част от закриващата програма на „Пловдив - Европейска столица на културата 2019“.

За разлика от предишни изложби, представящи красотата на въздействащите фотографии на Крум Савов, в тази, уредниците на музея са „обърнали погледа“. Тук фотографиите присъстват като големи постери, пред които са подредени ценни автентични вещи и експонати от фонда на музея от същата епоха, уловена от фотообектива на Крум Савов.

Експозицията показва по недвусмислен начин, че неговите снимки са ценен материал както за историята на фотографското изкуство у нас, така и за бита, душевността и културата на населението от Тракия и Родопите. Те са живописен разказ за живота у нас през първите десетилетия на ХХ век. Фотографът запечатва за следващите поколения стария Пловдив с неговите криви улици, емблематични къщи, порти, еркери, тавани с резбовани розети. Снима и занаятчийската чаршия с пазарите и някогашните ханове. След катастрофалното земетресение през 1928 г. той документира не само пораженията в града, но и настроението на хората, преживели този природен катаклизъм.

Сред гостите на откриването на изложбата бяха двамата внуци на Крум Савов, културното аташе и представители на Китайското посолство в София, както и заместник-кметът по култура, археология и туризъм на Община Пловдив Пламен Панов.

Експозицията бе открита официално от директора на музея Ангел Янков и Пламен Панов, който поздрави специално екипа на музея за всеотдайната работа, благодарение на която в музея се случват толкова многобройни и значими културни събития.

„На 12 януари, Пловдив ще предаде титлата на следващите два града – хърватския Риека и ирландския Голуей. Европейска столица на културата не е едногодишен проект или фестивал, а отговорност и процес, в който участвахме всички. Благодаря на пловдивските културни институти – на Етнографския музей, на Археологическия музей, на Историческия музей, на Природонаучния музей, на ОИ „Старинен Пловдив“, на Градската художествена галерия, на НБ „Иван Вазов“, на трите училища по изкуствата и АМТИИ на всички пловдивски културни институти, не само за това, че с готовност се включиха с уникални събития през цялата година, както и сега в закриващия уикенд. Изказвам огромна благодарност към вас и заради това, че вие сте една от причините Пловдив да бъде такъв уникален и неповторим град, достоен да спечели тази престижна титла. Неслучайно мотото ни беше „Заедно“. Заедно е не просто слоган-това е кауза, залегнала дълбоко в нашата история, която ще продължи да ни обединява“, каза още в приветствието си заместник-.кметът Пламен Панов.

 

 

 

Фотографията е онази магия, която едновременно е колкото правдоподобна, толкова и нереална. Хубавата снимка дава информация за епохата с всичките ѝ характеристики – природни дадености, архитектурни забележителности, човешка намеса... Но също така отразява манталитета и мястото на дадения индивид в обществото, модните повеи или мечти на хората – да се представят различни и да запечатат това на снимка. Значимостта на новото изкуство е уловил и основоположникът на музея – Стою Шишков, който е прозрял нуждата от документиране и съхраняване на миналото по иновативен за времето си начин. Значимите дела са предопределени, затова съдбата свързва живота на двамата родопчани – Крум Савов и Стою Шишков.

Крум Савов Кèлпетов (1882 – 1949), посъветван от неговия братовчед и настойник Стою Шишков, завършва фотография в Картографския институт през 1901 г. Малко след това младият Савов печели от лотариен билет, който му донася голяма за онова време печалба от 100 златни български лева. С тях предприемчивият младеж си поръчва фотоапарат „от странство“. През 1902 г. Крум Савов открива в Чепеларе първото фотографско ателие в Родопите. Но само след година, ателието се оказва тясно за търсещия му дух и заедно със Стою Шишков той предприема първия си научен поход из Родопите. Фотографът става носител на новия тип „разчупена“ или външна фотография. С безпогрешен усет той успява да улови характерното за всеки обект, независимо дали снима природни картини, стари и нови градежи, делничното или празничното в живота.

По време на Балканската и Първата световна война Крум Савов е мобилизиран и служи като военен фотограф към 21-ви Средногорски пехотен полк, като заснема местата, където стъпва българският войник – от Мраморно море през Тракия до Македония.

Main Menu