Виолета Комитова: Процедурата „ин хаус“ позволява да се дават много пари на частни фирми - съвсем законно

21 Сеп 2022 14:23

Виолета КОМИТОВА, водач на листата на Коалиция „Български възход“ за 17 МИР

 

 

- Г-жо Комитова, минали ли през вас проектът за каскада „Въча„ - като бивш министър на МРРБ?

 

- Не. За този проект се говори от много години, запозната съм донякъде от мои колеги, които са в УАСГ. Там имаме хидрофакултет и всякакви специалисти във водния сектор. Но през мен такъв проект не е минавал. От вашата област обаче при мен много често идваха хора от Брестовица.

 

- Значи сте запозната с проблема с манагана в Брестовица.

 

- Да запозната съм. Тези хора дойдоха при мен, оплакаха се, водата е била с добри качества, постепенно обаче започва да се влошава. Изнамерихме всички документи. Това е много дълга и стара история. Уверявам ви, че на регионалния министър му трябва много време, за да разбере една 10-годишна история.

 

По тези документи, които изнамерихме, установихме, че там е изграден един ВЕЦ, който предизвиква заблатяване. Което пък предизвиква гниене на корените на растенията и оттам във водата се явява манган. Намерихме го като проучване на професори от БАН, те са го доказали. Но ходихме на място, видяхме ситуацията и разбрахме, че имаме много сериозен технически проблем и не можем да коригираме това заблатяване, освен ако не търсим други източници на вода. ВЕЦ-ът има подписи на няколко министри, включително и на околната среда и водите, че той няма да наруши околната среда, нито водата, нито флората и фауната, нито ландшафта. Сдобил се е с необходимите документи. Имаше остри атаки от този ВЕЦ, включително и към мен. Обаче стигнахме до решение: да търсим нови водоизточници, като от Брестовица трябваше да направят няколко сондажа. Имахме страхотни опасения, че тази замърсена с манган вода през подземни водни жили може да стигне до всяка нова сонда, която ние бием. Дори сега да изкараме чиста вода, след няколко месеца отново да открием в тази вода манган.

 

- Така и стана.

 

- Да. Имаше няколко такива сондажа, но манганът прониква по подземните пътеки на водата. Ние нямаме друг източник. Основният източник на вода е замърсен. Второто ни решение беше да дойде вода от каскада „Въча“ – едно много дълго, скъпо и бавно решение, третото решение – да търсим нови водоизточници чрез сонди. Това беше някаква светлина в тунела, нещо, което решава донякъде проблема, но истината е, че най-добре е да дойде водата от Въча. Хората от Брестовица бяха много настоятелни, искаха милиони за едни ВиК мрежи. Като се вгледахме в проектите - в тях имаше и асфалт. Отговорихме им, че не можем да отпуснем пари и за асфалт. Искаха да си оправят и улиците, и паветата и сметката беше надписана по две – аз се занимавам със строителство и знам цените и отвърнах, че сметката трябва да се намали наполовина, за да можем да им помогнем. Но това не решаваше проблема с осигуряване на чиста вода.

 

- Докога ще правим поправка на поправката - слагаме асфалт, след което ВиК решава да сменя тръби?

 

- Точното това е липсата на планиране в държавата. Това е много редовен и много системен проблем. Който е обвързан с това, че нашите хора, които са ни управлявали, не са си поставяли никога планове. Ако имам план и бюджет догодина да сменям водопроводите на Брестовица, аз няма да позволя тази година да се асфалтират улици. Ще ти разреша следващата година – след като подменим мрежата. Разбирате ли? Липсата на планиране води до този хаос. Ако работим в частния сектор, в него е най-голямото планиране. А в държавата решихме, че след като сме пазарна икономика, планиране е забранена дума. Това мен много ме дразнеше в регионалното министерство. Примерно, при санирането. Санираме, разкопаем всичко около основите на сградата, но не сме планирали как ще обработим пространството около сградата. Имаме много такива примери – недомислени, от хора, които не разбират какво правят.

 

- Какво се случва с поръчките „ин хаус“? Там стават големи злоупотреби, мисля.

 

- Поръчките „ин хаус“ са вкарани в Закона за обществените поръчки през 2016 година. Смисълът на „ин хаус“ е МРРБ като принципал на държавни средства, да може да може да възложи на своето държавно дружество „Автомагистрали“ в спешна ситуация– бедствия, аварии, пожари, веднага да се намеси. Нямаме време за обществена поръчка. Моделът е взет от ЕС.

 

- Кое го опорочава?

 

- След като го вкараме в Закон, го прилагаме по следния начин: МРРБ дава на „Автомагистрали“ 1 милиард за „Хемус“, а то раздава на 10 фирми по 100 милиона. Съвсем законно. Нито министърът виновен, нито фирмите виновни. Въпрос номер 1 е защо ги даваме на частни фирми? Вторият въпрос е, имаме ли спешна ситуация? Защо даваме през 2018 година 1 милиард, след като ще строим през 2024 г.?! Въпрос с повишена трудност.

 

Най-големият ми страх с тези пари е, че когато дойде време да строим лотове 4,5,6,7, 8 и 9 на „Хемус“, тези фирми може да са фалирали и не можем да си търсим парите, нито да ги вложим в пътя. Но всичко е по закон. Така стоят нещата. Тази схема „ин хаус“ в МРРБ я открих прилагана 2 пъти. Първият е за „Хемус“, вторият е за 84 свлачища на територията на цялата страна. Тези свлачища, с доклад на министър Петя Аврамова, се искат спешно 500 милиона за укрепване. МС гласува 500 милиона от бюджета за спешни работи и като начало и дават 200 милиона, които тя дава на 24 фирми по Закона „ин хаус“. Министър Аврамова сключва договори с 2-годишен срок. До края на 2021 г. всички свлачища трябваше да бъдат укрепени. Декември 2021 г. имаме 0 свлачища изпълнени и 200 милиона във фирмите.

 

Най-интересното е цената на всяко отделно свлачище. Аз проучих един пример, при който договорът е за 16 милиона. На фирмата „Х“ са дадени 8 милиона аванс, за да укрепи еди-кое си свлачище. След това извиках един професор от УАСГ и го помолих да направи нещо като проект, за да остойности горе-долу колко ще струва това свлачище. Той работи една седмица. Дойде при мен и каза: Г-жо министър, това свлачище ще се укрепи за 400 000 лева. Но понеже много бързах, ако съм допуснал грешка, моля, предвидете в договора 800 000 лева. Тогава аз му извадих договора и му казах, че за това свлачище държавата е предвидила 16 милиона. Беше много драматичен момент и за мен, и за него.

 

 

Коалиция „Български възход“ е с номер 15 в интегралната бюлетина на изборите на 2 октомври.