Печат на тази страница

5G - заплаха за сигурността или възможност за развитието на бизнеса в Европа

08 Фев 2019 19:09

 

5G ще ни позволи да навлезем в един нов 3D медиен свят, който ще промени фундаментално живота на хората и информационно-комукационните екосистеми, както и, разбира се, медийния пазар на ниво бизнес-краен потребител.

За разлика от 3D телевизорите 3D видеата при 5G мрежите ще позволят началото на 3D комуникации, което ще увеличи шансовете за масово възприемане на триизмерното виртуално усещане.

Заради нарастващата полемика по темата за 5G мрежите международната консултантска компания „Arthur D. Little” направи анализ на настоящата среда на комуникационните услуги и прогноза за развитието в сектора. Компанията играе основна роля в развитието на бизнес стратегиите при едни от най-големите открития в света като синтетичния пеницилин или текстообработващия процесор, който е един от първите реализирани компютри.

Само преди броени дни американски чиновници започнаха да предупреждават за рисковете за сигурността, които възникват при допускане на китайския телекомуникационен гигант Хуауей да помогне за изграждането на 5G мобилни мрежи в Европа.

Хуауей се спряга за основен играч, тъй като е между шест месеца и една година преди шведския „Ериксон“ по отношение на качеството на своето 5G оборудване. Финландската “Нокиа“ е още по-назад. Няколко френски оператора вече са започнали тестове във френските градове с оборудването на Хуауей, като например френската фирма Bouygues Telecom и SFR. В България само един оператор досега е говорил за подобен тип мрежи, като не е ясно дали са започнати тестове.

Deutsche Telekom, във вътрешен документ, получен от Bloomberg, предупреди, че Европа може да изостане от Китай и Съединените щати с цели две години, ако се откаже от използването на оборудването за 5G на Хуауей.

Какви промени ще донесе 5G мрежата?

Скоростта на данните, която новата 5G мрежа трябва да поддържа, е няколко гигабайта в секунда (или повече), което ще доведе до 3D излъчване на живо на видео.

„Медиите ще могат да инвестират в 3D съдържание, тъй като в момента това е невъзможно заради свития пазар на такъв тип съдържание, което доста напомня на случая с „кокошката и яйцето””, твърдят от Arthur D. Little.

При подобен тип медийно съдържание потребителите ще имат осъзнато изживяване за ползването му чрез устройство само в началните фази на развитието на технологията.

„Скоро клиентите ще могат да си говорят с други хора чрез 3D видеа и да гледат 3D видеа, създадени от хора или машини”, пишат още в анализа си от компанията.

След като потребителите свикнат и приемат 3D комуникациите, медийния и развлекателният бизнес ще започнат да създават специално съдържание, базирано за нуждите на пазара.

Нуждата от нова технология

„Настоящите смартфони са най-добри в излъчването на живо и поддържането на 2D видеа и услуги. За това и те не са подходящите устройства за 5G”, споделят още анализаторите.

Очаква се новите устройства да изглеждат повече като очила, като към момента най-сериозно и открито върху разработването на такъв вид технологии работи единствено Фейсбук. Разбира се, не можем да изключим, че и други технологични гиганти не участват тайно в състезанието. Към момента слухове за готов прототип има само и единствено за Фейсбук. За да бъдат успешни такъв тип устройства, те трябва да работят на принципа на „свободните ръце”, което ще изисква технологията да поддържа разпознаване на команди чрез жестове и глас и да се контролира изцяло чрез тях.

Освен нови устройства ще ни трябват и нови платформи.

„За 3D видеа, независимо дали виртуални или реални, ще е нужно да се създаде нова платформа за услуги”, пишат от „Arthur D. Little”.

Новият тип платформи, които ще позволят на потребителите да се наслаждават на добавената реалност или виртуалната реалност, трябва да осигурят комуникация в реално време между виртуалната и реалната (за реалността) информация, както и да имат сериозен запас от виртуално съдържание, което да се поддържа от изкуствен интелект.

R2V платформите трябва да могат в реално време да свързват множество обекти като пътища, сгради и магазини.

„Например ако клиент, носещ устройство, приличащо на очила, търси място за обяд, той трябва само да погледне към сградата на ресторанта. Веднага трябва да му се покаже менюто, цените, свободните места и рейтинга на заведението, в реално време, което ще спести много време на клиентите”, казват авторите на анализа.

Това ще даде сериозен тласък и на виртуалната търговия.

„Няма да имаме нужда да ходим до офлайн търговци, за да пробваме стоките, когато имаме виртуална търговия”, казват анализаторите.

Виртуалната търговия ще позволи предлагането на по-разнообразни стоки и ще подобри преживяването от пазаруването.

Main Menu