Колега на Юрий Гагарин разкри кой е убиецът на първия космонавт

11 Апр 2019 18:38

51 години след катастрофата с изтребителя МиГ-15, при която загина първият космонавт в света Юрий Гагарин и в навечерието на 12 април - годишнината от излитането му в Космоса, се появиха нови подробности за трагичната му смърт. Детайлите бяха разкрити от колегата на Гагарин в първия отряд космонавти - Алексей Леонов, който на 18 март 1965 г. стана първият човек, излязъл в открития космос.

Леонов поттвърди пред тв "Звезда" разказа си, че към изтребителя МиГ-15, в който са били Юрий Гагарин и инструкторът полковник Владимир Серьогин, на форсиран полет се е приближил друг боен самолет Су-15. Летецът на Су-15 е прелетял на разстояние 10-15 метра със скоростта на звука от изтребителя МиГ-15. В крайна сметка самолетът на Гагарин се преобърнал от мощния въздушен поток.

Комисията, разследваща гибелта на пилотите, обаче стига до извода, че катастрофата е станала заради сближаването на МиГ-15 до метеобалон и рязкото му отклоняване, след което изпада в свредел и се разбива. 84-годишният Леонов обаче не се отменя от версията си за инцидента: „Видях разсекретен документ, който потвърждава (тази теза). Комисията е скрила истината, за да защити оцелелия пилот."

Леонов отказва да разкрие самоличността му, но добавя само, че става дума за "достатъчно известен" човек, който днес е „стар и болен". „Вече не е тайна - става дума за небрежност и нарушаване на правилата на авиацията", обобщава Леонов. 29 тома с резултатите от разследването на катастрофата остават засекретени и това негово твърдение остава само хипотеза.

Бившият офицер от ФСБ, който е служил в Център за подготовка на космонавти през онези години, полковник Николай Рибкин има свое мнение за причините за трагедията на 27 март 1968 г., което е споделил в книгата си "Записки на космическия контраразузнавач". "Най-разпространената версия: МиГ-15 е изпаднал в критична ситуация (врязал се е в сонда, птица, отклонил се е от прелетял наблизо самолет) и се е сринал в свредел. Но летците са излезли от него и почти са извели изтребителя от пикирането. За това свидетелстват всичко: положението на задкрилките, работните пози на Гагарин и Серьогин, дори отсъствието в кръвта им на голямо количество адреналин. Това е доказателство, че те дори не са успели да се уплашат и са били уверени, че ще спасят машината и себе си. Но не им достига височина. Гагарин и Серьогин са били уверени, че под долния слой облаци има достатъчен запас от височина, но се оказва, че такъв няма", обяснява Рибаков. Според него основната вина за това трагично заблуждение на екипажа на МиГ-15, трябва да се търси в екипа, който е ръководел полетите във фаталния ден./fakti.bg

Main Menu