Биреният сектор е мощен двигател за европейската икономика, сочат данните от последния доклад за приноса на индустрията към европейската икономика, представен от Пивоварите на Европа на специално събитие в Брюксел. Анализът на международната консултантска фирма Europe Economics показва, че пивоварният бранш създава милиони работни места по цялата верига на доставките, услугите и продажбите на бира, както и милиарди евро данъчни приходи за страните – членки на ЕС. С днешна дата в Евросъюза оперират над 10 500 големи, средни, малки и микро пивоварни. Интересно е да се отбележи, че в абсолютно всяка държава на Стария континент се произвежда бира.
През 2022 г. продажбите на бира през магазинната мрежа и заведенията в Евросъюза са достигнали в стойност 110 милиарда евро, като бирената индустрия е създала над 52 милиарда евро добавена стойност. От тази впечатляваща сума 14 милиарда евро са директно от бирените компании, 10 милиарда евро от сектора за доставки и 22 милиарда евро от сегментите на магазините и на ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) и туризма.
Работните места по веригата на производство и продажби на пенливата напитка са над два милиона, което представлява около един процент от общата заетост в ЕС. От тях 118 000 са работните места директно в пивоварните предприятия, 217 000 - в сектора за доставки и най-вече в земеделието, където е основната суровинна база на индустрията. На 220 000 работни места възлиза индиректната заетост в магазинната мрежа, а секторът на туризма и заведенията бележи връх със забележителните 1,5 милиона заети и то най-вече млади хора. Всяко едно работно място в пивоварния бранш създава допълнителни 17 по веригата на доставчиците и дистрибуторите - фермерство, логистика и търговски обекти.
В България през 2022 и 2023 г. в производството, доставките и продажбите на бира трудовата заетост е между 25 000 и 26 000 души. Всяка година българските пивовари отчитат устойчивост на работните места, както и стабилно нарастване на трудовите доходи на работещите в бирените компании. Средната заплата в бранша за тази година вече надхвърля 2600 лв., като в сравнение с 2023 г. има увеличение от 20%.
,,Удовлетворени сме да споделим, че отговорностите на работодателите от Съюза на пивоварите в България (СПБ) не се изчерпват само с ежегодното нарастване на трудовите възнаграждения, а и с много други ангажименти за развитие на човешкия капитал, социалната и екологична отговорност“, коментира Ивана Радомирова – изпълнителен директор на Съюза на пивоварите. Тя съобщи, че договореният със синдикатите браншов колективен трудов договор за 2024 – 2026 година, със заповед на министъра на труда и социалната политика, отново е разпрострян върху абсолютно всички 2170 работещи в бирената индустрия. Тази вече 14-годишна практика гарантира достойни условия на труд, заплащане, развитие и грижа за всеки работник и служител – от най-голямата пивоварна до най-малката.
Според анализите на Europe Economics пивоварната индустрия в България през 2022 г. е генерирала с 13% по-висока добавена стойност спрямо 2020 г., достигайки 235 милиона евро. От тях 86 милиона евро са от пивоварните компании, 68 милиона евро от веригата на доставките, 38 милиона евро от търговията през магазините и 43 милиона евро от туризъм и ресторантьорство.
През 2022 г. приходите за бюджета от производството и продажбите на бира в страната са 176 милиона евро, в които значителен дял имат платените от пивоварните компании акцизи - 22%. С най-голям дял от 41% са ДДС постъпленията от продажбите на бира през магазинната мрежа и 17% от продажбите през заведенията.
Статистиката показва, че през 2022 г. данъчните приходи от бирената индустрия общо във всички страни – членки на ЕС, надхвърлят 40 милиарда евро. Този впечатляващ фискален принос включва 7 милиарда евро от акцизи и 12,5 милиарда евро от ДДС върху бирата, консумирана в заведенията. Допълнителни 14 милиарда евро идват от други корпоративни данъци и осигуровки, най-вече от заетите в обектите на ХоРеКа милион и половина души.
Въпреки икономическия натиск от нарастващите производствени разходи, които заради кризите през последните години са се увеличили с 25% спрямо 2019 г., бирената индустрия продължава да въвежда иновации, да разширява избора на марки, стилове и вкусове. Сегментът на безалкохолните бири силно се разраства заради все по-голямото внимание на потребителите към здравословния начин на живот. Предлагането на нискоалкохолни и безалкохолни пива перфектно се съчетава с активните образователни кампании и ангажименти на бирената индустрия за отговорна консумация, прозрачна и точна информация към консуматорите.
Докладът на Europe Econimics отбелязва и мащабния принос на европейските пивоварни за екологосъобразно производство, устойчивост, въвеждане на практиките на кръговата икономика. Тези подходи се определят и като силни двигатели за бъдещите иновации и конкурентоспособност на индустрията. Ето защо стимулирането на растежа на пивоварния сектор с позитивна и подкрепяща регулаторна среда ще има определяща роля за неговото развитие и добавена стойност към местните общности и европейската икономика.