Снимка: БГНЕС
Непосредствената причина за авиокатастрофата в Трета авиационна база в Граф Игнатиево, при която загинаха двама пилоти, е "поемането на неоправдано висок риск при изпълнението на елементи от сложния пилотаж". Това показват заключенията от проверките на Комисия към Министерсвото на отбраната, която трябваше да изясни причините за авиоинцидента.
"Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина за начина на при вземане на решение на извеждане на самолета във вертикалната равнина", обясни полковник Петко Василев държавен експерт в отдел "Разследване на авиционни произшествия и инцеденти" в Служба "Военна полиция".
Министерството на отбраната представи резултатите от проверките на авиационния инцидент от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в Граф Игнатиево, при която загинаха двама пилоти. Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО.
След инцидента стана ясно, че разследващите работят по 3 основни версии - пилотска грешка, технически проблем или неправилно зададена команда. Черната кутия на самолета бе изпратена за разчитане в Чехия. Тя показа, че машината е летяла твърде ниско.
В брифинга днес участваха служебният министър на отбраната Атанас Запрянов, заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенат Цанко Стойков, а изводите от доклада на Служба "Военна полиция" представи полковник Петко Василев държавен експерт в отдел "Разследване на авиционни произшествия и инцеденти" в Служба "Военна полиция".
Преди Петко Василев да представи доклада уточни, че установяването на степента на нечия вина или отговорност не е предмет на дейността на разследването на Комисията. Тя е провела разследването в четири основни направления. Първото – проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полетите. Второ – медицинско изследване. Трето – изследване на авиационната техника. И четвърто - проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното происшествие.
"Комисията не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието", заяви полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в Служба "Военна полиция".
По думите му членовете на екипажа са преминали успешно годишното и полугодишното медицинско освидетелстване във ВМА, чието заключение е, че са "годни за летателна длъжност като пилот".
Относно проверката на версията, че катастрофата е възникнала вследствие на отказ на авиационната техника, комисията формулира 3 основни хипотези. Отказ на силовата обстановка, отказ на управлението на самолета и отказ на параметрични дискове.
"По първата хипотеза- комисията анализира характера на разрушенията по авиационната техника, при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепването откъм диска. Лопатките на следващата степен на компресора са деформирани, което води до заключение, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност. Деформацията на лопатките на компресора и характера на откъсването им говори за това, че върху роторите на компресора е имало приложен голям въртящ момент, който се получава при работа на турбините на повишени режими на двигателя", каза още полковник Василев.
От анализа не се констатират отклонения на параметрите на горивото от технически изисквания.
Василев подчерта, че въз основа на направените заключения от доклада на Комисията може да се заключи, че непосредствената причина за авиокатастрофата е поемането на неоправдано висок риск при изпълнението на елементи от сложния пилотаж.
"Със създаването на претоварване при спирането за изкривяване на траекторията, успоредно на полосата, скоростта намалява и е недостатъчна съгласно методическата схема за влизане в следваща вертикална фигура. Комисията счита, че в този момент са възникнали усложнени условия на полета. В 12 часа 30 минута и 1 секунда екипажът въвежда самолета в изкачване за начална вертикална фигура с претоварване от 3,6 G (земно ускорение, б.а.) в десен наклон от 6 градуса, височината в този момент е 68 метра, а скоростта 455 км/ч. Комисията счита, че въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на полета ситуацията се е задълбочила в сложна. В 12 часа 30 минута и 13 секунда след достигането на височина от 647,61 метра със скорост 213 км/ч екипажът започна низходящо движение с ъгъл на тангажа минус 39,68 градуса, който в следващата секунда нараства до минус 51,11 градуса. В този момент ситуацията се е задълбочила в аварийна. Между 12 часа 30 минута и 16 секунда и 12 часа 30 минута и 17 секунда, тоест само за секунда и половина са били изпълнени условията за успешно катапултиране. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минута и 17 секунда ситуацията е преминала в катастрофална. От всичко това комисията класифицира авиоционното произшествие като катастрофа. Непосредствената причина е очевидна среща на въздухоплавателното средство със земната повърхност. Като основна причина комисията отчита поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин", обясни Петко Василев.