Увеличаването в цената по премията е в пъти - от 200 до 1100% - това е удар върху бранша, заяви пред БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.
Изказването му е по повод причината таксиметровите шофьори да излязат на масов протест в различни градове на страната, недоволни от драстичното поскъпване на "Гражданска отговорност" за сектора.Той даде пример със своя сравнително нов автомобил - хибрид, за който от 386 лева сумата отива на над 1000. Застраховките в някои компании за същия автомобил достигат над 3000 лева.
От първия протест, провел се на 31 октомври в Пловдив, беше ясно, че предстои национален протест. Цветков посочи, че са реагирали от различни парламентарни групи, които са дали заявка за срещи за изясняване на проблема. Той не скри опасенията си от "яхване на протеста" и уточни, че са задържали цените, за да не употребят бранша им политически предизборно.
Според него става дума за действие, което прилича на картелно споразумение.
Не било странно само мълчанието на КЗК, а и на всички институции, включително на прокуратурата и на КФН.
Напълно сме убедени, че ще покажем много различно положение, увери Цветков относно оповестена от застрахователи информация за дела на пътните произшествия, в които участват таксита. По негови думи броят ПТП при таксита и други автомобили е съпоставим. Цветков заяви, че средната скорост на такси в София е 17-20 км/ч."ПТП-то го прави човекът, не го прави колата. Отговорността е на шофьора, не е на ламарината", категоричен бе той.
По негови думи таксиметровите шофьори са много лесен таргет за такъв тип финансово извиване на ръцете. "За нас една кола храни минимум едно семейство, много често и две", обясни Цветков.
Той отбеляза, че въвеждането на бонус-малус системата по незнайни причини не се случва.
Цветков бе категоричен, че от бранша ще продължат да търсят всички възможни варианти да си защитят бизнеса и ще запазят пълна протестна готовност за следващи протести.
"Може да се окаже, че ще има неприятни изненади по коледните празници - трафик, граници, блокади, магистрали. Няма как да приемем този натиск върху нашия бранш", изтъкна той.
На свой ред заместник-председателят на Асоциацията на българските застрахователи Пламен Шинов обясни, че всеки застраховател определя самостоятелно ценовата си политика.
"Колкото повече време автомобилът е на пътя, толкова по-голяма е вероятността да има щета. Такситата изминават стотици километри на ден. Това е различно от нормалния пробег на собственик на автомобил. Има много фирми в подобен режим на работа като такситата - куриерските фирми, товарните автомобили, съответно тарифите за тях са различни", обясни той.По негови думи само няколко компании предоставят задължителната полица "Гражданска отговорност" на такситата, тъй като това е много рисков сегмент.
Вчера две от браншовите организации, които днес организират протест, са били на среща с представители на асоциацията с искане за запазване на старите цени на застраховката, въпреки че анализ на застрахователния бранш показва, че при тези автомобили предизвикването на щети е 20 пъти по-високо.
Шинов заяви, че застрахователният бранш не си е адаптирал цените спрямо инфлацията.
Той отбеляза, че таксиметровите автомобили навсякъде в Европа са със завишен риск и винаги има адаптирани тарифи спрямо тях. В много държави се прилагал бонус-малус.
Шинов бе категоричен, че картелно споразумение няма.
Той изрази готовност да се направи обстоен анализ на щетите, причинявани от таксита, ако асоциациите на таксиметровите шофьори им предоставят информация за това.Отделно, от "Възраждане" заявиха, че застават зад исканията на таксиметровите шофьори и срещу "дискриминацията", която се опитват да наложат над бранша застрахователните компании.
Депутатът Емил Янков подчерта, че партията му подкрепя пазарния принцип за определяне на цените, а не сегашния "мутренско-монополен метод".
От "Възраждане" предупреждават, че увеличението на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще рефлектира върху цената на таксиметровите услуги и потърпевшо ще бъде цялото общество.