Народните представители Димитър Гюрев и Кръстьо Врачев от “Възраждане” се срещнаха със заместник-министъра на транспорта, във връзка със сигнали от граждани, отнасящи се до два влака, които са преминали от целогодишен на сезонен график на движение.
“Става дума за Бързите Влакове 3636 и 3637 по линиите София – Карлово – Варна и Варна – Карлово – София. Тези влакове пътуват през нощта и се използват от студенти и пътуващи по тези направления. В средата на 2024г. е взето решение те да се движат само в периода 01.04 – 31.10, обхващайки най-вече активния летен сезон. А в останалата част от годината да липсват”, заяви Гюрев.
От министерство на Транспорта и съобщенията посочиха, че причината за съкращаване на влаковете е финансови затруднения в дружеството и намаления пътникопоток, както по тези линии, така и общия такъв. А тези финансови затруднения са продиктувани от системното недофинансиране на БДЖ – Пътнически превози от страна на българската държава. За последните почти двадесет години това недофинансиране минава над един милиард лева. Това недофинансиране не позволява на дружеството да се модернизира както и локомотиви и влакове. От политическата организация заявиха, че нямат съмнения, че това се прави умишлено.
“А крайната цел според нас е скритата приватизация на пътническите превози в БДЖ чрез отдаване на концесия на част от линиите на частни компании.
За 2025 година от дружеството са изчислили, че нужната субсидия от държавния бюджет, за да функционира нормално се равнява на 268 млн.лв. Предвидената сума в проекта на Закон за държавния бюджет за 2025г. е малко над 227 млн.лв. Тоест и през тази година се очаква недофинансирането в БДЖ – Пътнически превози да продължи”, отбеляза в допълнение Врачев.
От Министерство на транспорта поеха ангажимент, че стига да им бъде отпусната сума, с която да могат да обслужват разходите си, то целогодишното движение на влаковете ще бъде възстановено. Както на конкретните два влака, така и на останалите, които са спрени частично или напълно.
В тази връзка от “Възраждане” ще направим предложение в бюджета за 2025г., субсидията за БДЖ – Пътнически превози да бъде равна поне на тази, която е нужна на дружеството, за да функционира нормално.