Лилия Недева: Борбата с инфлацията и стабилизирането на цените оказват пряко влияние върху джоба на българина

14 Мар 2023 16:50
Лилия Недева Лилия Недева

 

Борбата с инфлацията, стабилизирането на цените и всичко, което пряко оказва влияние върху джоба на българина, е от изключителна важност за икономистите в Коалиция „Заедно“. Още повече, когато водач на листата им в 16 МИР Пловдив – град е финансист – Лилия Недева.

Ето какво заяви тя:

Икономиката на страната към края на 2022 г. не изглежда зле - повишава се износът, повишава се вносът, в рамките сме на 3% дефицит и това на пръв поглед изглежда добре. Излязоха данните от НСИ, че инфлацията е 16,9%. Обаче тези на пръв поглед добри цифри не бива да ни радват, защото това, което ще ни се случи през 2023 г., е диаметрално противоположно.
Първо такъв износ за България повече няма да ни се случи, защото ние главно изнасяме горива, масла и други подобни атрибути от минерален характер, но нашата единствена рафинерия "Лукойл" работи с руски петрол на дерогация. Имаме възможност да ползваме руски петрол още две години, но имаме забрана да изнасяме този петрол, да изнасяме неговите продукти в ЕС, в Г7 и САЩ. Това означава, че износът рязко ще падне. Инфлацията на продуктите ни от първа необходимост е 40%-50%. Тук е важно обаче да се спре спекулата и то в най-кратки срокове, която големите търговски вериги извършват в момента и то на гърба на българският производител. Ние от Коалиция ЗАЕДНО имаме готови решения за това.

Общата посока на икономическата политика ще бъде поетапно спиране обедняването на домакинствата чрез създаване на условия предприемачите да развият бизнеса си и да им се осигури лесно и достъпно финансиране. За целта е необходимо да бъде пропусклива и обновена финансовата инфраструктура на страната, както и да се въведат фискални облекчения за стартиращ бизнес.


▪ Незабавно прекратяване на нелоялните търговски практики и гарантиране защитата на потребителите и инвеститорите чрез промени в законодателството (Закон за защита на потребителите и Закон за защита на конкуренцията). Противодействие на изкуствените монополи, картели и нелоялни търговски практики. Създаване на бяла книга за търговските вериги и доставчици на стоки и услуги, които не са имали нито една жалба и акт за нелоялна търговска практика.

▪ За да имаме богата нация, един от факторите е функционирането на свободен пазар със силна конкуренция и информирани разумни потребители. Една от причините за по-високата инфлация у нас в сравнение със страните членки на Европейския Съюз не се крие само в регулаторната рамка, която съответства на европейската, а и в нейното прилагане. Имаме множество овластени секторни регулаторни органи, които следят за спазването на нормативната база, но това не е достатъчно. В общественото пространство и в организацията им на работа трябва да се отчете, че на свободния пазар, освен силната конкуренция между търговците, е необходима и адекватна защита на икономически по-слабия субект – потребителя.

▪ Ясно дефиниране на уязвимите групи и тяхното реално подпомагане.

Акцентираме върху няколко фундаментални проблема, за които предлагаме решения:

Проблем: Обществото страда от липса на колективна защита в борбата срещу големите търговци, при прилагане на нелоялни търговски практики и наличие на неравноправни клаузи в договорите, сключвани с потребителите. Проблемът се корени в таксите и разноските, които са непоносимо високи за потребителските организации с нестопанска цел и контролния орган и времевите параметри за бързото производство в Граждански процесуален кодекс (ГПК).

Предложението за решение е Осигуряване чрез Закона за държавния бюджет на средства за водене на искове за колективна защита и промяна на ГПК.

Проблем: Липса на потребителска защита, извън областните градове. Проблемът се корени в ниската численост на инспекторския състав и липса на бюджетни средства за увеличаване на административния капацитет.

Предложение за решение: Промяна в Закона за защита на потребителите и въвеждане на императивна норма, а не препоръчителна такава, за изграждане на структури към Общинската администрация с компетенции, които имат към момента по ЗЗП. Съответните звена следва да бъдат методически и координационно подчинени на държавния контролен орган с цел уеднаквяване и оптимизиране на контролната дейност.

Проблем: Липса на система за защита на потребителите в България. Проблемът се корени в: Работа на парче на контролните органи, част от които са сепарирани към съответните министри, с компетенция по секторно законодателство; неактивно участие на браншовите и потребителските организации; пасивни медии.

 

Предложение за решение: Създаване специализирана комисия с основни функции:

 

1. Ангажиране и използване на обществените медии в потребителската защита.
2. Изготвяне съвместно с лоялните браншови и потребителски организации на кодекси на добри практики и контрол върху тяхното спазване.
3. Анализиране ефекта от действията на контролните органи върху функционирането на свободния пазар.
4. Сезиране на независимите контролни органи относно фундаментални проблеми на свободно функциониращия пазар.
5. Анализиране реакцията на пазара след публични изяви с пазарна насоченост на политически лица.

Икономиката на страната към края на 2022 г. не изглежда зле - повишава се износът, повишава се вносът, в рамките сме на 3% дефицит и това на пръв поглед изглежда добре. Излязоха данните от НСИ, че инфлацията е 16,9%. Обаче тези на пръв поглед добри цифри не бива да ни радват, защото това, което ще ни се случи през 2023 г., е диаметрално противоположно.
Първо такъв износ за България повече няма да ни се случи, защото ние главно изнасяме горива, масла и други подобни атрибути от минерален характер, но нашата единствена рафинерия "Лукойл" работи с руски петрол на дерогация. Имаме възможност да ползваме руски петрол още две години, но имаме забрана да изнасяме този петрол, да изнасяме неговите продукти в ЕС, в Г7 и САЩ. Това означава, че износът рязко ще падне. Инфлацията на продуктите ни от първа необходимост е 40%-50%. Тук е важно обаче да се спре спекулата и то в най-кратки срокове, която големите търговски вериги извършват в момента и то на гърба на българският производител. Ние от Коалиция ЗАЕДНО имаме готови решения за това.

Общата посока на икономическата политика ще бъде поетапно спиране обедняването на домакинствата чрез създаване на условия предприемачите да развият бизнеса си и да им се осигури лесно и достъпно финансиране. За целта е необходимо да бъде пропусклива и обновена финансовата инфраструктура на страната, както и да се въведат фискални облекчения за стартиращ бизнес.

▪ Незабавно прекратяване на нелоялните търговски практики и гарантиране защитата на потребителите и инвеститорите чрез промени в законодателството (Закон за защита на потребителите и Закон за защита на конкуренцията). Противодействие на изкуствените монополи, картели и нелоялни търговски практики. Създаване на бяла книга за търговските вериги и доставчици на стоки и услуги, които не са имали нито една жалба и акт за нелоялна търговска практика.
▪ За да имаме богата нация, един от факторите е функционирането на свободен пазар със силна конкуренция и информирани разумни потребители. Една от причините за по-високата инфлация у нас в сравнение със страните членки на Европейския Съюз не се крие само в регулаторната рамка, която съответства на европейската, а и в нейното прилагане. Имаме множество овластени секторни регулаторни органи, които следят за спазването на нормативната база, но това не е достатъчно. В общественото пространство и в организацията им на работа трябва да се отчете, че на свободния пазар, освен силната конкуренция между търговците, е необходима и адекватна защита на икономически по-слабия субект – потребителя.
▪ Ясно дефиниране на уязвимите групи и тяхното реално подпомагане.

Акцентираме върху няколко фундаментални проблема, за които предлагаме решения:

 

Проблем: Обществото страда от липса на колективна защита в борбата срещу големите търговци, при прилагане на нелоялни търговски практики и наличие на неравноправни клаузи в договорите, сключвани с потребителите. Проблемът се корени в таксите и разноските, които са непоносимо високи за потребителските организации с нестопанска цел и контролния орган и времевите параметри за бързото производство в Граждански процесуален кодекс (ГПК).

Предложението за решение е Осигуряване чрез Закона за държавния бюджет на средства за водене на искове за колективна защита и промяна на ГПК.

Проблем: Липса на потребителска защита, извън областните градове. Проблемът се корени в ниската численост на инспекторския състав и липса на бюджетни средства за увеличаване на административния капацитет.

Предложение за решение: Промяна в Закона за защита на потребителите и въвеждане на императивна норма, а не препоръчителна такава, за изграждане на структури към Общинската администрация с компетенции, които имат към момента по ЗЗП. Съответните звена следва да бъдат методически и координационно подчинени на държавния контролен орган с цел уеднаквяване и оптимизиране на контролната дейност.


Проблем: Липса на система за защита на потребителите в България. Проблемът се корени в: Работа на парче на контролните органи, част от които са сепарирани към съответните министри, с компетенция по секторно законодателство; неактивно участие на браншовите и потребителските организации; пасивни медии.

 

Предложение за решение: Създаване специализирана комисия с основни функции:

1. Ангажиране и използване на обществените медии в потребителската защита.
2. Изготвяне съвместно с лоялните браншови и потребителски организации на кодекси на добри практики и контрол върху тяхното спазване.
3. Анализиране ефекта от действията на контролните органи върху функционирането на свободния пазар.
4. Сезиране на независимите контролни органи относно фундаментални проблеми на свободно функциониращия пазар.
5. Анализиране реакцията на пазара след публични изяви с пазарна насоченост на политически лица.

 

Коалиция „Заедно“ е с бюлетина 8.
Купуването и продаването на гласове са престъпления.

https://www.facebook.com/liliya.nedeva.37

https://www.facebook.com/koaliciazaednohttps://www.facebook.com/koaliciazaedno

Main Menu