Как да получим лесен достъп до електронното си здравно досие и какви са ползите

03 Сеп 2024 16:05

От началото на септември всеки може да получи безплатен и лесен достъп до електронното си здравно досие без да му е необходим електронен подпис. Досега достъпът до електронното досие, което е част от Националната здравноинформационна система (НЗИС), ставаше само чрез електронен подпис, а под 10% от гражданите в страната разполагат с такъв по данни на Министерството на здравеопазването. Освен, че затрудняваше достъпа, този начин за вход лишаваше гражданите от безплатен достъп до личните им медицински данни.

Къде да получа достъп до електронното си досие
От вчера гражданите вече имат възможност да получат достъп до електронното си здравно досие чрез оправомощени служители на Регионалните здравни инспекции (РЗИ), Районните здравноосигурителни каси (НЗОК) и "Информационно обслужване". Разкрити са и временни изнесени пунктове на ключови места в градовете, където служители на РЗИ, РЗОК и "Информационно обслужване" съдействат за получаването на достъпа.

В София от днес работят и изнесени пунктове на четири места:
Пред централния вдох на НДК
в Южен парк (Самер грил хаус),
в Западен парк (Централния вход с арката)
The Mall (на етаж 4).

В Пловдив изнесен пункт е разположен в МОЛ-Пловдив (ниво едно).

През тази седмица изнесените пунктове ще функционират до 5 септември (четвъртък) включително от 10 до 19 ч. Предстои да бъде създадена организация за разкриване на изнесени пунктове и в останалите области на страната, за което Министерството на здравеопазването ще информира допълнително.

Как става достъпът до електронното пациентско досие

За да получите достъп до пациентското си досие е необходимо да свалите на телефона си приложението еЗдраве, което става за секунди. То може да бъде изтеглено напълно безплатно от Google Play или App Store. След това трябва да се обърнете към оправомощен служител в някой от вече посочените постоянни офиси на РЗИ, РЗОК и "Информационно обслужване" или разкритите изнесени пунктове. На място трябва да представите лична карта.

Оправомощеният служител попълва и принтира пред вас декларация, в която попълвате само трите си имена и полагате подпис. След това давате мобилния си телефон със сваленото приложение еЗдраве на служителя, който сканира QR код от екрана на компютъра пред него като по този начин сдвоява пациентското досие в НЗИС с мобилното приложение. Действието се извършва еднократно и се налага да се повтори, ако смените телефона си или си деинсталирате приложението.

Какви са ползите от електронното досие

След сдвояването получавате достъп до личното си пациентско досие, а ако сте родител – и до това на вашите деца. Има опция да изберете дали да оперирате през собствения си профил или през този на вашето дете, за да разгледате наличната информация в досието. Досието в НЗИС съдържа данни от септември 2022 г. насам.

В него е налична информация за:

проведени медицински прегледи,
издадени направления,
резултати от лабораторни изследвания,
поставени ваксини,
издадени електронни рецепти на ваше име,
болничен престой и
кръводарявания.
Приложението дава достъп още до личния картон на пациента и план за неговата дългосрочна грижа, който включва календар на полагащите се профилактични прегледи, които НЗОК покрива, според пола и възрастта на конкретния човек. От този месец през приложението вече ще се получават специални известия за предстоящите профилактични прегледи, а след време достъп до известия ще получат и хронично болните пациенти.

Персонализиран за всеки пациент план ще има и по отношение на рисковите фактори и фамилната обремененост, като ще влязат прегледи и изследвания за конкретни рискове. Например ако пациентът има ракови заболявания в семейството или ако е пушач.

Освен удобството цялата медицинска информация да е събрана на едно място, досието дава и възможност за контрол от страна на пациента дали на негово име са отчетени пред НЗОК фиктивни прегледи и хоспитализации. Ако установи такива, човек ще може да сигнализира здравните институции. Колкото повече хора имат достъп до досиетата си, толкова по-трудно лекари и лечебни заведения ще могат да злоупотребяват със здравните им данни и да отчитат фиктивни дейности пред НЗОК.

Пациентското досие в НЗИС постоянно се развива и надгражда с нови услуги и модули, така че това е още една причина да го имате.

Ако сте родител, получавате достъп и до пациентското досие на детето си. Както и за себе си, за детето също можете да видите какви прегледи са му извършени, издадени направления, резултати от лабораторни изследвания, поставени ваксини, издадени електронни рецепти, болничен престой. В модула за дългосрочна грижа можете да видите какви имунизации и реимунизации предстоят на вашето дете, както и предстоящи профилактични прегледи. В модула "Удостоверения" пък можете да видите издадените електронни медицински бележки за вашето дете.

Достъпът до здравното досие в НЗОК става чрез уникален код за достъп (УКД), получаван от РЗОК и чрез ПИК от НАП. Досието към НЗОК включва всички дейности по линия на Здравната каса за целия период на осигуряване, като в момента се работи по прехвърлянето на историческата информация от НЗОК към НЗИС.

На портала на институцията, в секция "Е-услуги на НЗОК" е видима електронна услуга "Преглед на досие от здравноосигурените лица“ - https://pis.nhif.bg/main/

Така, за да има възможно най-пълен достъп до наличната информация и електронни здравни услуги, човек трябва да има достъп и до двете му здравни досиета, което е неудобно.

Въпреки че с опцията за вход в досието без електронен подпис, достъпът до него се улеснява значително, все още е необходимо човек да търси съдействието на инстуциите на място, а не може да го направи сам и да си спести разкарването.

Друг недостатък е, че при откриване на фиктивно отчетени дейности на наше име, все още не можем директно да сигнализираме за това през мобилното приложение. Такава опция обаче стои на дневен ред да се добави.