Жалбите на пътници към авиокомпаниите нараснали през последните 5 г.

06 Апр 2019 12:56

 

От малко под 200 през 2014 г. през последните две години жалбите на авиопътниците са почти 400. За петте години това е двоен ръст като тенденцията е трайна. Този извод направиха от Европейския потребителски център. Всяка четвърта жалба до центъра е свързана с правата на пътниците със самолет - най-вече отменени или закъснели полети, забавен или загубен багаж, отказан достъп на борда, повреден багаж. Напоследък има проблеми и със самите резервации. Затова очакваме от авиокомпаниите да са по-ангажирани с правата на пътниците, с техните условия, коментира за БТА Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център /ЕПЦ/.

"Процентът и броят на жалбите, свързани с този сектор, остават във времето стабилни, т. е. пътниците срещат проблем с това. Знаем, че според европейското законодателство авиопътниците са най-добре защитените в света, но не винаги на практика се случва тази защита да се приложи и още по-лошо - самите пътници не знаят какво трябва да направят и често не ангажират своята защита и не получават необходимото обезщетение", казва още Арсенов.

Според него безусловно пътниците имат права, но те трябва да се спазват както от авиокомпании, така и от самите пътниците, които следва да са информирани. Авиокомпаниите също имат някои тактики като бавене, което обезкуражава потребителите, а много малко от тях подават жалби до съда, коментира още Игнат Арсенов. По думите му европейските пътници са едни от най-добре защитените в света при пътуване със самолет, но не винаги се възползват от правата си.

Експертът препоръчва дори понякога да имат съмнения в правотата си, пътниците да подадат жалба. Директорът на ЕПЦ информира, че през настоящата година институцията предвижда кампания за запознаване с правата на пътниците с авиотранспорт.

Очакванията на Европейския потребителски център са авиокомпаниите да бъдат по-ангажирани с правата на пътниците и да отговарят на техните жалби. Арсенов посочи, че при подадена жалба авиокомпанията е длъжна да отговори в рамките на шест седмици.

Статистиката показва, че най-голям брой от оплакванията в сектор въздушен превоз са свързани със закъснели полети - 41 на сто, и с отменени полети - 19 на сто, уточни Арсенов. Той допълни, че ЕПЦ периодично организира кампании по летища, за да информира на място пътниците какво могат да направят, ако самолетът има закъснение или багажът им е загубен. На сайта на ЕПЦ има и безплатен калкулатор, чрез който потребителите сами могат да проверят дали имат право на обезщетение при проблемен полет.

Общо 22 на сто от случаите на мрежата от 30 Европейски потребителски центъра /ECC-Net/ през 2016-2018 г. са свързани с проблеми във въздушния транспорт, като най-често проблемите са забавени или отменени полети, сочат данни на Генералната дирекция "Мобилност и транспорт" към Европейската комисия.

Европейското законодателство се прилага, ако полетът ви заминава от държава-член на ЕС, Исландия или Норвегия, или ако полетът ви пристига в една от тези държави с авиопревозвач, регистриран в тях, уточняват от ЕПЦ.

Какви са основните права на пътниците?

В случаите на големи закъснения имате право да ви бъде възстановена стойността на билета, ако закъснението е повече от пет часа, но само ако решите да не продължите пътуването си, съветват експертите. Имате право на грижи, ако закъснението е: два или повече часа за полети до 1500 км; три или повече часа за по-дълги полети в ЕС или полети между 1500 и 3500 км; четири или повече часа за полети над 3500 км извън ЕС.

При анулиран /отменен/ полет имате право на парично обезщетение между 125 евро и 600 евро, освен ако не сте били информирани за анулирането 14 дни предварително, или ако ви е предложено премаршрутиране с часове, близки до първоначалните, или ако авиопревозвачът може да докаже, че анулирането се дължи на извънредни обстоятелства.

При отказан достъп на борда авиопревозвачът трябва да ви изплати обезщетение между 125 евро и 600 евро в зависимост от разстоянието на полета и продължителността на закъснението.

В зависимост от обстоятелствата, ако вашият полет е отменен или закъснял, или ако ви е отказан достъп на борда, вие може да имате право на грижи /храна и напитки, телефонно обаждане и нощувка, ако е необходимо/. В случай на отказан достъп на борда или анулиране на полета може да ви предложат да продължите пътуването си или да ви бъде възстановена стойността на билета.

Ако багажът на пътника е изгубен, повреден или забавен, той има право на парично обезщетение от авиокомпанията в размер до 1200 евро. Въпреки това, превозвачът не носи отговорност, ако е взел всички разумни мерки за избягването на вредите или ако е било невъзможно да се вземат такива мерки, предупреждават от ЕПЦ.

За повреден багаж пътникът трябва да подаде жалба до авиокомпанията в срок от седем дни от получаване на багажа, а за забавено получаване на багаж този срок е 21 дни от датата, на която е трябвало да пристигне