Критикуват опита за омаловажаване на теча на данни от НАП

05 Авг 2019 20:07

Всичко, което касае правата на гражданите и техните интереси, трябва да бъде обект на силна ангажираност от страна на органите на властта. Това важи и за поддържане на необходимото ниво и качество на информираност. Направен беше опит за омаловажаване на случая с теча на данни от НАП, която е изключително погрешно като подход. Това се подчертава в позиция на в позиция на Центъра за анализ и кризисни комуникации, направена след проучване на ситуацията и оценка на последиците при теча на данни от НАП.

Основният пропуск в комуникацията беше факта, че независимо от това каква е причината за изтичането на личните данни, НАП носи пълната отговорност, тъй като не е успяла да предотврати изтичането. Фокусът на кризисната комуникационна стратегия трябва да бъде насочен именно в тази посока.

Според позицията като цяло комуникацията на НАП по време на кризата с личните данни е била забавена, непълна и на момента хаотична.Кризи от подобно естество изискват много повече ангажираност и много повече отговорност, заявяват от Центъра и все пак оправдават частично недостатъците, че и другите замесени институции са спомогнали за пропуските.

Те открояват като позитивно и професионално това, че представителите на НАП не са си позволили да лъжат, както и отделят внимание на професионалните действия на говорителя на институцията Росен Бъчваров.

Негативите обаче са доста повече, пише в позицията, в която се отбелязва хаотичността в първите дни и впечатлението за липса на комуникация между институциите.

Освен това личният мотив на Изпълнителния директор на НАП Галя Димитрова да не прекъсне отпуската си по време на кризата е трябвало да бъде комуникиран с отговорност и доза смирение, а не неглижирането му със сравнения с други държави и служби.

В допълнение - действия на прокуратурата да оправдае арестите и последвалото разпращане на доказателства по медиите, остават като прецедент.

Авторите на позицията отправят и някои препоръки за подобряване на кризисните комуникации - изготвяне или осъвременяване на документ с подробни оценка и анализ на възможните рискове, както и на процедури за превенция на възможните кризисни ситуации и за реакция при тях. Необходимо е и провеждане на учебни проверки в условия, максимално близки до реалните, с цел подобряване на координацията между отделните звена в НАП, а и между възможните други участници в комуникационния процес.

Самата криза с личните данни показа важността на структура като НАП, нейното място в цялостната административна конфигурация, както и разбирането за ценността на интернет за сигурността на хората и за настоящето и бъдещето на държавата. Анализът показа, че кризата е от този тип, които имат потенциала да тлеят достатъчно продължителен период от време и да генерират дългосрочни негативни ефекти в обществото. Именно поради това отговорната комуникация би трябвало да бъде непреодолимо задължение на институциите./news.bg

Main Menu