Всички текстове и изображения публикувани в PlovdivskiNovini.com са собственост на „Джи Ел Медия Груп”
plovdivskinovini@gmail.com
Съществува сериозен риск първите кохорти пенсионери с втори пенсии да получат сумарно по-малко, отколкото ако бяха се осигурявали само в НОИ. Това предупреди бившият вицепремиер и социален министър Лидия Шулева на кръгла маса за представянето на проектозакон за промени в Кодекса за социално осигуряване, свързани с изплащането на парите от втория стълб на пенсионното осигуряване, а социалният министър Бисер Петков потвърди, че действително има такъв риск., съобщава Offnews.bg.
Шулева е министърът, който въведе приетата преди управлението ѝ система за три стълба на пенсионното осигуряване.
На втора пенсия имат право родените след 31.12.1959 г. при навършване на възраст за пенсиониране. Те се осигуряват освен в НОИ, и в Универсален пенсионен фонд, като част
Първата система е солидарна (днешните работещи плащат пенсиите на днешните пенсионерите, които на свой ред са правили същото, докато са били активни на пазара на труда), по втората всеки има индивидуална партида, в която се натрупват личните му средства.
Жените трябва да започнат да получават втора пенсия от есента на 2021 г., мъжете - от 2024 г.
Втора пенсия няма да получават тези, които са се възползвали от поправка в Кодекса, която разреши хората да се осигуряват само в НОИ.
Лидия Шулева обясни защо се опасява, че пенсията от НОИ плюс тази от УПФ ще е по-малка от пенсия, получавана само от НОИ така:
"За да споделя защо се притеснявам, ще трябва да припомня някои основни допускания, които бяха направени в периода на въвеждане на втория стълб. Първото допускане беше, че вноската стартира от 2%, но в рамките на 3 г. ще достигне 7% - нещо,което изобщо не се случи. Тя започна с 2%, повиши се до 3%, стигна до 5% и там замръзна. Второ основно допускане беше, че дефицитът в НОИ, който по онова време беше 8%, за 20 г. ще достигне балансиране и няма да има субсидия. Но в момента дефицитът за пенсионния фонд в НОИ е 33%. Разбира се, намалението на осигурителните вноски и редица други фактори доведоха до този процент на субсидия държавна в пенсионния фонд", каза Шулева.
Тя посочи, че докато държавата субсидира пенсията от НОИ с 33% сега, тя не субсидира тази от втория стълб, което ощетява пенсионерите, "защото те ще получат много по-голямо намаление, отколкото тези хора, които биха останали в НОИ".
Има и друг важен въпрос - периодът, в който се събират вноските. За право на пенсия от НОИ са необходими 40 г. труд, за втора пенсия на първите групи осигуряващи се по новите правила - 20 г.
"Тогава смятахме, че 20-годишният период е достатъчен, но, имайки предвид и тежката финансова криза, която се случи в този период, явно той не е."
Друг проблем е събираемостта на осигурителните вноски, което е отговорност на държавата, в частност - на НАП. За пенсията от НОИ има значение колко вноски са декларирани, за втората - колко са събрани. В резултат на непълната събираемост, която е отговорност на НАП, са потърпевши получателите на пенсии.
"Притеснявам се да не компрометираме втория стълб като сериозна система с едно несправедливо третиране особено на първите кохорти пенсионери. Смятам, че вторият стълб е много добра идея, която ще даде своите резултати в бъдеще, но за първите кохорти има сериозна опасност от несправедливо получаване на по-ниски пенсии за немалка група хора", каза Шулева.
Всички тези неща - по-малкият срок на натрупване, по-ниските вноски, по-големият процент намаление на пенсията създават риск първите кохорти да получат сумарно по-ниска пенсия, отколкото ако са се осигурявали само в НОИ, подчерта тя.
Според нея решението се крие в отговорността на държавата - и по отношение процента на намаление на пенсията от НОИ, и по отношение на събираемостта.
"Съществува такъв риск да първите кохорти - призна министър Петков. - Законопроектът не дава гаранция за запазване на размера на пенсията."
Към причините за това той добави още: ниската доходност на пенсионните фондове (той цитира данни, според които е 1,5%, но от пенсионните фондове го поправи, че всъщност е 4%); отмяната на задължително осигуряване в УПФ за втора пенсия и даването на възможност за връщането на цялата вноска в НОИ.