Хазната ударно се пълни от глоби за нарушение на Закона за движение по пътищата, но броят на загиналите расте, коментира в становище Институтът за пътна безопасност.
Сумата за глоби за неспазване на пътните правила са над 200 млн. лв. Само нарушенията за превишена скорост са над 1 млн.
За сметка на това след въвеждането на контрола чрез средна скорост, което е гордостта на правителството, обезопасяването на 36 участъка с концентрация на ПТП и приемането на 43 извънредни мерки само за два месеца (септември и октомври), броят на загиналите е нараснал с 15,2%, посочват от института.
За първите десет месеца на 2025 г. загиналите при пътнотранспортни произшествия са 370 души, колкото са били и през същия период година по-рано. Парадоксът е, че преди влизането в сила на най-мащабните промени в ЗДвП в началото на септември загиналите са били с 14 души по-малко в сравнение със същия период на 2024 г.
"Заявената от правителството цел — намаляване на жертвите с 20% — не само няма да бъде изпълнена, но по всяка вероятност ще се наблюдава увеличение на жертвите на годишна база. Подобен ръст не се е случвал от 2021 г. насам", се казва с становището.
"Единственият реален ефект от предприетите мерки е повишаване на бюджетните приходи за сметка на 370 загинали български граждани. Народните представители, в синхрон с правителството, се надпреварват кой ще внесе по-„иновативни“ (малоумни) промени в нормативната уредба, касаеща безопасността на движението по пътищата", допълват от института.
Той констатира няколко системни проблема:
Не се връчват електронните фишове за средна скорост (МВР има сериозни организационни проблеми с обработката на информацията);
Координационният център работи като информационен;.
ДАБДП се превърнала в агенция за обществени поръчки;
МВР се грижи за приходите в държавата;
МТС все още е на концерта на Роби Уилямс;
АПИ харчи милиарди левове в хаос, без визия и мисъл за безопасни пътища;
Корупцията е властелинът, с когото всички се съобразяват.