Частният монополист на електронните винетки

03 Фев 2019 17:00

 

Началото на електронните винетки беше поставено с гръм и трясък. Системата блокира, терминалите отказаха, хората нямаше откъде да се снабдят с винетки, а директорите на пътната агенция си отидоха.

На фона на този хаос, оказва се, нещо друго е било доста по-добре подредено. Още докато на власт в АПИ е вече бившият ѝ ръководител Светослав Глосов, агенцията сключва интересен договор, с който по неясна процедура избира един-единствен разпространител на е-винетки. Когато тези дни влезете да подновите винетката си (а повечето хора ще го направят именно в края на януари), е силно вероятно да изберете сайта vinetki.bg, вместо държавния bgtoll.

Той де факто е конкуренция на държавния сайт, прибира комисиона за всяка винетка, сключва договори с подизпълнители и печели (буквално и преносно) от кошмара с държавната система. Фирмата зад него също така е близка от години с избрания за изпълнител на тол-системата Kapsch и към момента е монополист на пазара на новите винетки.

Един да ги владее всички

 

Информацията изтече първо на не особено известния сайт obshtestvo.org. Там се твърдеше, че има сключен договор между АПИ и компанията "Интелигентни трафик системи", която е избрана за национален доставчик на услуги за тол-системата (НДУ). Тези компании поначало трябваше да се занимават само с тол-системата, а не с винетки. В техническото задание на поръчката за тола дори пише изрично, че НДУ ще "предоставят услуги на потребителите в България по събиране на електронните пътни такси", "работят от името и за сметка на АПИ" и "не продават on-line електронни винетки и маршрутни карти".

Очевидно това се е променило впоследствие, защото "Капитал" получи копие от договора, споменат в горната публикация. Той е от 19 декември, няколко седмици преди да настъпи кошмарът за АПИ и е-винетките. "Интелигентни трафик системи" (ITS) изгражда собствен сайт - vinetki.bg, чиято цел, естествено, е да продава електронни винетки. В същото време в договора за тол-системата се иска от избрания изпълнител - австрийската Kapsch, "да реализира уеб портал и мобилно приложение за продажба на електронни винетки". Това очевидно също се е променило, защото малко след Нова година стана ясно, че Kapsch отговарят само за бутона "купи винетка", но целият сайт bgtoll.bg е изграден от друга компания за сметка на АПИ.

Интересен е начинът, по който "Интелигентни трафик системи" са избрани за НДУ. Единственото публично съобщение е на сайта bgtoll.bg, където се казва, че с решение на УС на АПИ №20969 от 18 декември фирмата е регистрирана като такъв доставчик. Самото решение не е публикувано никъде.

Ден след като е избрала фирмата за НДУ, АПИ публикува и условията за кандидатстване на сайта си. В тях вече става ясно, че обхватът на действие е разширен и компанията най-малкото не е имала равен старт с останалите потенциални заинтересовани. Условията изглеждат доста общи: споменава се, че кандидатите трябва да имат "добра репутация" и "необходимата финансова стабилност", без да се характеризира какво се има предвид под това. Те трябва да бъдат вписани в регистър, който и до днешна дата стои като празен линк на bgtoll.bg.

Кои са ИТС

Дружеството "Интелигентни трафик системи" е 80% собственост на Станислава Арнаудова - създател на веригата 2be, купена след това от БТК. Теодора Михайлова държи останалите акции в компанията. Арнаудова обясни пред "Капитал", че е регистрирала дружеството още "през 2012 година, след като България обяви, че планира създаването национална тол-система".

Интересен факт е, че ITS се ориентират още тогава към бъдещия изпълнител на тола. "От същата година е и първият ни партньорски договор с Kapsch, Австрия - световният лидер в изграждането на тол-системи", казва самата Арнаудова.

Финансовата история на ITS, която според условията е доста важна, е любопитна. След силния старт през 2012 г. с половин милион приходи през 2013 г., 2014 г. и 2015 г. компанията е почти без приходи и непрекъснато на загуба, при това с 0 заети, сочи справка в регистъра КАПИ. През 2017 г. продължава да има 0 заети, но приходите рязко скачат на 2.5 млн. лв., а печалбата - на 2.25 млн. лв. Според доклада за дейността приходите са от "проучване на пътна инфраструктура".

Арнаудова твърди, че са направили инвестиции "между 10 и 12 млн. лв., за да участват на пазара". Източникът на тези средства, уточнява тя, е "собствени средства от моя успешен 22-годишен бизнес в телекомуникациите, както и от конкретната дейност". Фирмата е предоставила в полза на АПИ и 1 млн. лв. банкова гаранция.

А конкретната дейност очевидно е доста печеливша. "В момента имаме малко над 60% дял в търговията на електронни винетки и полагаме усилия да го увеличим. Ние сме подготвени да поемем обслужването на още по-голяма част, като нарастването на нашия дял категорично ще доведе до спокойствие на потребителите", уточни тя.

Не 97, а 90 лв.

Това е безспорен триумф на частния сектор над държавата. Докато потребителите се дивяха пред електронните терминали и на сайта bgtoll, за които държавата плати отделно на други дружества, изпълнителят на vinetki.bg има лъвски дял в пазара на новите такси. Това е без значение за потребителите, които получават еднакви винетки отвсякъде, но не е без значение за държавната агенция - колкото повече винетки продават частните й партньори, толкова по-малко пари събира тя.

ITS отказаха да кажат какъв процент комисиона взимат от продажбата на винетни такси. Според условията на АПИ максималната комисионна е 7%, като според копието на договора, който "Капитал" видя, именно това е заложеният процент. Така държавата прибира от всяка годишна винетка не 97 лв., а 90.21 лв.

Според условията на АПИ доставчиците трябва да имат или наемат 500 физически обекта за продажба. По тази линия ITS имат договор с А1, OMV, "Лукойл", "Български пощи", "Изипей" и "Ипей". От А1 уточниха за "Капитал", че договорът им е именно с ITS, а не с АПИ, но също отказаха да уточнят комисионата, като заявиха единствено, че става дума за "минимален" процент. Компанията с австрийски собственик също е стар партньор на Kapsch - на сайта на българското подразделение пише, че "[от 2005 г.] "Капш" развива комплекс от дейности с най-големия мобилен оператор в България – "Мтел", който е част от Mobilkom Austria Group".

Една твърде мръсна и тайна система

"Капитал" опита да получи официални отговори по темата както от АПИ, така и от Kapsch. Пътната агенция така и не намери време или желание да отговори. Същото важи и за австрийската компания, която упорито отказва да отговаря на каквито и да било запитвания, след като стана ясно, че е подписала скандален анекс с пътната агенция, който я освобождава от много от дейностите и спестява милиони левове на компанията.

Докато по официален път обаче всички мълчат, под повърхността продължава да се води мръсна борба. В сайта 19min се появи неподписано "интервю" с адвокатска кантора, която обслужва Kapsch у нас. Съдържанието оневиняваше австрийците, хвърляше вината за хаоса върху директори в АПИ, които са допуснали нарушения на закона, както и обяви, че Kapsch "са притискани" да използват подизпълнители като "Контракс" и "Нованор", които имали влияние в агенцията. Лиляна Деянова от "Нованор" коментира, че нямат интерес към поръчката, а интересното е, "че някой печели нещо и не го прави както трябва". Йордан Йорданов от "Контракс" също отрече.

От PR агенцията на Kapsch обясниха, че дружеството се обслужва от четири кантори в България, но никоя не е упълномощавана за подобно интервю. На следващия ден в 19min се появи още един неподписан текст, който пък показваше имейл от директор в АПИ до представители на веригите бензиностанции. В него се уточнява, че агенцията е наредила терминалите, от които се купуват е-винетки на бензиностанциите, да не се монтират покрай коледните празници, а чак след 2 януари. Това до голяма степен обяснява хаоса и липсата на готовност в много части на страната и безспорно е подпомогнало частния партньор на АПИ.

Тъй като 19min не е особено достоверен източник, "Капитал" успя да потвърди самостоятелно истинността на мейла. Представители на вериги бензиностанции коментираха пред "Капитал", че са се срещали с АПИ по оперативни причини, т.е. да уговарят процеса на разпространение на електронни винетки, като графикът на поставяне на терминалите се определя от АПИ. Източник, участвал в тези разговори, потвърди, че има такъв имейл и нареждане на АПИ да се отложи монтирането на терминалите за 2 януари. Източникът обаче уточни, че писмото е продължение на кореспонденция, която идва от Kapsch, които казват, че искат да се потвърди, че монтирането се прекратява покрай празниците.

 

Източник: "Капитал"

 

 

Main Menu