Транспортният министър Гроздан Караджов с коментар пред журналисти от Пловдив, където извършва проверка на място на строителните дейности по проекта за изграждане на железопътен възел Пловдив.
В проверката участваха областният управител на Пловдив Христина Янчева и кметът на града Костадин Димитров.
Инвестицията, в размер над 298 млн. лева, e осигурена от Механизма за свързване на Европа и държавния бюджет.
До юни следващата година ще бъде завършен пробивът под Централна гара Пловдив, съобщи Караджов.
Пробивът е дълъг общо около 800 метра, като до момента са изпълнени около 85 процента, каза министърът. Той определи пробива като един от най-мащабните и сложни в страната. Тунелът ще има асансьори, автобусни спирки, стълбища, връзки с двете автогари - "Юг" и "Родопи", както и с Централна гара. Предвидени са и търговски обекти.
"Ще има и търговски обекти, пошегувах се с Костадин Димитров, че сме направили от националната компания "Железопътна инфраструктура" много по-голям и много по-дълъг тунел от тунела на НДК и че Пловдив всъщност вече има може би най-дългото, най-хубаво и най-модерно такова съоражение", обясни Караджов. Той каза още, че в рамките на този проект е бил включен и малък подпроект - запазване на бетоновия мост, който първоначално е бил предвиден за премахване, а в последствие, след ремонт за 5 млн. лева, той е останал като паралелна връзка. Конструктивното обследване и изготвянето на техническия проект за ремонт на Бетонния мост ще са готови до края на годината, а през следващата ще се търси финансиране за цялостното довършване на съоръжението.
В момента работата се движи с рекордно бързи срокове, предвид че 2021-2024 година имаше сериозно забавяне, каза Караджов. По думите му със завършването на проекта движението в Пловдив ще стане по-лесно и ще се изпълнят национални приоритети като по-бързи, по-надеждни и навреме пристигащи влакове.
Продължава работа по останалата част от проекта за двете паралелни връзки през железопътната зона и модернизацията на линията Филипово - Скутаре.
Вече има избран изпълнител в рамките на район "Южен", който ще поеме реализацията на първия от трите етапа на проекта за развръзките от изхода на пробива в южната му част, коментира кметът на Пловдив Костадин Димитров. В началото на следващата година ще започне изпълнението, което ще разреши движението по булевардите "Димитър Талев" и "Македония".
Инж. Тошо Пашов обясни, че първият вариант на връзки на попдлеза с район "Южен" се предвижда монтиране на светофарна уредба, бул. "Димитър Талев" да стане двупосочен, да има директна връзка на район "Южен" с район "Централен". Този етап е във връзка с това, че предстоят отчуждителни процедури за реализиране на втория етап, където бул. "Македония" ще стигне до бул. "Ал. Стамболийски". Поне две години би отнело до окончателния завършек, уточни Пашов.
След изготвянето на Генералната транспортна схема на Пловдив ще се уточни кои линии от градския транспорт ще преминават през пробива. Стадион "Тодор Диев" ще бъде запазен, като ще се търси финансиране за реализация на терена.
Проектът "Развитието на железопътен възел Пловдив" е в размер над 298 млн. лева, осигурени от Механизма за свързване на Европа и държавния бюджет.