Казаха причината за трагедията с МиГ-29 край Шабла

24 Сеп 2021 12:14

Министерството на отбраната извърши всички дейности, свързани с разследването с катастрофата с МиГ-29, при която загина майор Терзиев. Не беше лесно. Особено откриването и изваждането от морското дъно на черната кутия. Бяха проверени всички нормативни документи от учението. Това обяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.

Той посочи, че министерството на отбраната е водила разследването при пълна прозрачност.

Причината за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация", стана ясно на пресконференцията.

 

Министърът на отбраната Георги Панайотов представя отчет на резултатите от всички действия, предприети от Министерството на отбраната и неговите структури, за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия МиГ-29, при който трагично загина подполковник Валентин Терзиев.

В пресконференцията участват началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, директорът на Служба „Военна полиция“ бригаден генерал Ивайло Сотиров, представители на 3-та авиационна база „Граф Игнатиево“ и на Дирекция „Правно-нормативна дейност в отбраната“.

Присъства и съпругата на подполковник Терзиев г-жа Димитрина Попова. Министърът на отбраната заяви, че с г-жа Попова вече са провели среща на четири очи. "Това, което аз изразих пред нея, е че сме направили всичко, което можем и истината е най-важната. Разследването на прокуратурата продължава", каза пред БНТ той.

Панайотов заяви, че Министерство на отбраната е приключило с всички дейности, които по закон трябва да се извършат във връзка с катастрофата. Последно са разчетени данните от черната кутия, направено със съдействието на руския производител, в присъствието на наши представители - полк. Василев. Той е и ръководител на екипа, изготвил доклада във връзка с катастрофата.

"Министерство на отбраната и служба Военна полиция свършиха, всичко, което беше по наша юрисдикция. Не беше лесно. Особено изваждането на черната кутия, разчитането ѝ. Всички решения, бяха правилните и затова сега разполагаме с всички факти и обстоятелства", каза Панайотов.

Проведени са беседи с всички участници, разчетени са радарите, които са се намирали в района на учението.

"През цялото време действахме в условия на максимална прозрачност", каза още министърът.

Той изказа искрени съболезнования за кончината на майор Терзиев.

В пресконференцията участва и съпругата на загиналия офицер, която зададе няколко въпроса във връзка с доклада за причината за катастрофата - ако не е човешка грешка и няма техническа неизправност, какво означава загуба на пространствена ориентация и защо в такъв случай това не се води пилотска грешка.

Полковник Василев отговори, че това е заради специфичните психофизически условия, при което пилотът не осъзнава навреме ситуацията и до последната секунда не я осъзнава, защото след това започва стандартен доклад.

При разчитането на черната кутия станало ясно, че Валентин Терзиев не е привел самолета в хоризонтално положение при маневра вдясно и се е стигнало до илюзията, че се намира в такова положение.

При маневрата вдясно е бил с висока скорост от 900 км/ч в режим на снижение, което води до неправилна преценка от групата за наземно насочване.

Съпругата на загиналия пилот поиска документите, които са били представени и поискани от народния представител от ГЕРБ Христо Гаджев.

Припомняме, че преди седмица станаха ясни данните, извлечени от черната кутия на падналия през юни месец край Шабла изтребител МиГ-29, чийто пилот майор Валентин Терзиев загина. Кутията беше разчетена в Русия и по думите на служебния министър на отбраната Георги Панайотов потвърждава първоначалните заключения на Военна полиция, а именно загуба на пространствена ориентация. Какви са фактите по темата до момента.

Разчетената информация от черната кутия на разбилия се изтребител МиГ-29 показва, че първичната причина за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация", обяви военният министър Георги Панайотов. Вторичната - "някакви неща, които са ставали на земята". Изводите потвърждават доклада на Военна полиция, оповестен в средата на юли, припомня БНТ.

Няма човешка грешка при инцидента с изтребителя МиГ-29. Категоричен е военният министър Георги Панайотов, след като информацията от черната кутия беше разчетена в секретна лаборатория в Курск.

"Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка", заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.

Основната причина е "загуба на пространствена ориентация". Изводът потвърждава заключението на доклада от разследването на "Военна полиция".

"Загубата на пространствена ориентация не е толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм", допълни Георги Панайотов.

За катастрофата, обясни Панайотов, обаче, има и вторична причина.

"Има някакви неща, които са ставали на земята, които е можело да бъдат направени по по-добрия начин", добави Георги Панайотов.

Коя точно е засечката в организацията на учението "Шабла 2021" е неясно. Ясно е, че самолетът e бил технически изправен. Същевременно няма човешка грешка.

"Всичко е ясно, но отново искам да кажа - не са приключили следствените действия по случая. И единствената структура, единствената институция, която може да ги оповестява, това е съдебната", подчерта служебният министър на отбраната.

Българин е командвал полета, но името му може да оповести само и единствено прокуратурата.

"След като са възстановени всички параметри на полета, траектория, действия на пилота, курс на самолета, позиция във въздуха, всичко това е възстановено - потвърждават се заключенията на "Военна полиция", които са известни", коментира още Георги Панайотов.

Докладът на "Военна полиция" установи, че фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути.

Подполковник Терзиев излита от авиобазата в "Граф Игнатиево" 11 минути след полунощ.

34 минути след полунощ МиГ-29 на подполковник Терзиев минава под ръководството на ръководител полети "Бойно управление", 15 километра преди Добрич.

"Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра".

В 00.38 часа пилотът получава указания да намали височината до 3000 метра и отговаря:

"Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента".

Минута по-късно ръководител полети указва:

"Дистанция 18, плавно снижение до 2000".

"Снижавам".

Самолетът снижава под 2000 метра височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.
Терзиев увеличава скоростта.

Продължава да получава указания от ръководител полети. Достигайки 1433 метра височина и скорост от 948 км/час, подполковник Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:

"Ракетата сходи, излизам надясно".

Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч. Секунди по-късно подполковник Терзиев получава указания:

"Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".

Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:

"Главен...".

Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението.

След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.

Main Menu