Оскар Пиастри триумфира в Гран При на Азербайджан

15 Сеп 2024 16:09

Пилотът на Макларън Оскар Пиастри постигна втори успех за сезона във Формула 1, след като триумфира в Гран При на Азербайджан. Той бе замесен в люта битка с Шарл Льоклер (Ферари) и успя да надделее. Серхио Перес (Ред Бул) и Карлос Сайнц (Ферари), които оформиха битката за последното място на подиума пък се блъснаха обиколка преди края, като двамата не финишираха, а трети завърши пилотът на Мерцедес Джордж Ръсел.

Всички пилоти в челото стартираха с гуми „медиум“, а Шарл Льоклер потегли отлично, като без особени проблеми задържа първо място, оставяйки зад себе си Оскар Пиастри с Макларън. Малко по-назад пилотите на Ред Бул Серхио Перес и Макс Верстапен спечелиха по една позиция във втория завой, изпреварвайки съответно Карлос Сайнц и Джордж Ръсел. Норис прогресира с две места до 13-та позиция.

Още до третата обиколка пък Ландо Норис прогресира с четири места до 11-ата позиция. В челото пък Льоклер се откъсна на над секунда пред Пиастри, което остави австралиеца без DRS на дългата старт-финална права.

В следващия тур Юки Цунода загуби позиции от Рикардо, Гасли и Хамилтън. Най-вероятно японецът имаше проблеми с колата си след контакт с Ланс Строл в първата обиколка. Заради него канадецът трябваше да спре в бокса още в първата гума, за да смени спукана задна гума.

В петата обиколка Пиастри успя да смъкне на под секунда разликата с Леклер след доста бърз тур, но не успяваше да атакува пилота на Ферари в спирането за първия завой. Двамата се движеха на малко над две секунди пред третия Перес. В следващия тур, обаче, монегаскът не остана длъжен на австралиеца и повиши скоростта, като дръпна с около секунда и извади пилота на Макларън от DRS зоната.

Ландо Норис бързо продължаваше да си проправя път напред и в осмата обиколка вече беше на десетата позиция и в зоната на точките след безкомпромисна атака срещу Оливър Беарман в спирането за първия завой.

Льоклер продължаваше да трупа аванс пред Пиастри и преднината му вече беше над 3.1 секунди в десетата обиколка. Австралиецът, който се опака по радиото от деградация на задните гуми, пък беше притискан от Перес, който беше на 0.4 от DRS зоната на пилота на Макларън. Малко по-назад Франко Колапинто стана първият пилот, който прави предвидено спиране в бокса, преминавайки от средно твърдите към твърдите сликове. Австралиецът влезе в бокса от осмото място и се върна на пистата на 15-то, на 8.0 зад Люис Хамилтън.

В 11-ия тур и Фернандо Алонсо влезе в бокса, за да премине от средно твърдите към твърдите смеси. Испанецът се върна на 2.4 пред аржентинския пилот на Уилямс. Следващата обиколка пък Верстапен и Ръсел също посетиха механиците си от петото и шестото място. И двамата преминаха към твърдите сликове и се върнаха на пистата съответно на десета и 12-ата позиция, но в тежък трафик от Нико Хюлкенберг, Беарман, Даниел Рикардо и Пиер Гасли, който раздели двамата. В 13-ия тур и Перес влезе бокса от третото място за нови твърди гуми. Мексиканецът се върна на пистата на шестата позиция, на 1.9 зад Норис.

В 14-ия тур Верстапен изпревари Рикардо и зае деветото място, докато Ръсел остана зад австралиеца и Гасли. В края на обиколката Верстапен напредна с още едно място, след като Беарман влезе в бокса на Хаас. В следващата обиколка Ръсел направи две изпреварвания в първите два завоя, минавайки първо пред Рикардо в първата крива, след което и Гасли във втората. Норис получи нареждане да задържа Перес зад себе си, за да помогне на съотборника си Пиастри. Австралиецът влезе в бокса два тура след Перес и запази позицията си пред пилота на Ред Бул.

В 16-ия тур лидерът Леклер посети механиците си за бърз стоп и се върна на трасето на втората позиция зад съотборника си Сайнц. Между монегаска и Пиастри беше Албън, който все още не беше спирал. Обиколка след това и Сайнц направи своето спиране в бокса и върна първото място на Льоклер. Испанецът продължи надпреварата си от шестата позиция, като той имаше чиста писта пред себе си, тъй като Норис беше на 5.0 секунди пред него.

В 18-ата обиколка Пиастри се справи с Албон в спирането за първия завой, но Перес не успя да го стори два завоя по-късно и остана зад тайландския пилот на Уилямс. Перес пък се върна в Топ 3 в следващия тур след лесна атака срещу Албон в първия завой

В 20-ия тур се стигна до страхотна атака от страна на Пиастри срещу Льоклер, който поведе с много късно спиране за първия завой. Това не остави никакви шансове на монегаска за отговор, който след това опита контра във втория завой, но тя беше парирана от Пиастри. Льоклер не се отказа и още в следващата обиколка се доближи до австралиеца в подхода за първата крива, но беше твърде далеч, за да атакува. На по-малко от секунда зад двамата беше и Перес, като се оформи тройна битка за победата в този момент.

В 23-ата обиколка Сайнц се възползва от по-новите си гуми и изпревари Норис в спирането за първия завой, за да се върне в петицата. Пред него беше и Албон, който, подобно на Норис, също тепърва трябваше да влиза в бокса. Сайнц е срещна затруднения и срещу Албон в първия завой в следващия тур, докато Норис беше много агресивен в защитата си срещу Верстапен и задържа нидерландеца зад себе си.

Верстапен се оплака по радиото в 25-ата обиколка, че спирачките му не работят. Нидерландецът скъси завой №15 в предходния тур и остана далеч от Норис, което не му позволи да атакува своя съперник за титлата. В следващия тур Верстапен отново опита да атакува Норис от вътрешната му страна преди третия завой, но нямаше как да го задмине.

Тримата в челото бяха събрани в по-малко от две секунди, като водеха с 9.6 пред Сайнц, който беше четвърти. В 29-ата обиколка Льоклер пробва атака срещу Пиастри от вътрешната страна, но тя беше парирана от лидера. Два тура след това отново Пиастри отново трябваше да блокира вътрешната траектория в първия завой, тъй като Льоклер се доближаваше опасно близко до него с DRS на старт-финалната права.

Тогава Албън спря в бокса, за да смени твърдите гуми, с които стартира, със средно твърди такива. Тайландецът се върна на пистата на 11-то място, непосредствено зад Хулкенберг, който пък беше на 2.5 зад Колапинто.

Леклер продължаваше да натиска Пиастри и в 33-ата обиколка отново беше близо в зоната за спирането за първия завой, но и този път Пиастри зае вътрешната траектория. Австралиецът трябваше да се защитава и във втория завой, като го направи успешно.

В следващия тур Верстапен пък беше изпреварен от Ръсел в спирането за първия завой.

В 37-ия тур Норис най-накрая влезе в бокса, преминавайки към средно твърдите гуми и се върна на трасето на седмото място. Британецът бе на 15.2 секунди зад Верстапен.

Битката между Льоклер и Пиастри изглеждаше, че ще продължи до самия финал. В 39-ия тур двамата отвориха малко по-голям аванс пред Перес, който беше на 2.1 зад пилота на Ферари. Две обиколки по-късно Льоклер отново притисна Пиастри в спирането за първия завой, но австралиецът за пореден път не показа колебание и се защити перфектно. Перес пък намали изоставането си на около секунда от Льоклер.

В следващите обиколки към битката в челото се присъедини и Карлос Сайнц, който изоставаше със секунда и половина от Перес. Малко по-назад Норис вече беше стопил половина си пасив спрямо Верстапен в битката за шестото място. Британецът беше с около секунда и половина на обиколка по-бърз от пилота на Ред Бул.

Изведнъж, обаче, Льоклер загуби задното сцепление и изостана от Пиастри, като дори трябваше да се защитава от Перес в битката за второто място. Пасивът му от Пиастри вече беше 2.3 секунди.

В 49-ата обиколка Норис не срещна затруднения срещу Верстапен и изпревари нидерландеца в първия завой, въпреки че остана от външната страна. Британецът беше на 5.2 секунди зад петия Ръсел.

В предпоследната обиколка Перес опита да атакува Льокелр в първия завой, но монегаскът се защити, което позволи на Сайнц да мине пред мексиканеца. След това, обаче, Перес буквално се заби в Сайнц между завои №2 и №3 и удари испанеца, като двамата се оказаха в стената.

Това наложи на пистата да излезе виртуална кола на сигурността за последния тур, което на практика сложи край на състезанието. Втора победа за Оскар Пиастри, зад него остана Шарл Льоклер, а трети завърши Джордж Ръсел, който спечели от катастрофата между Сайнц и Перес.

 

Изображение