Всички текстове и изображения публикувани в PlovdivskiNovini.com са собственост на „Джи Ел Медия Груп”
plovdivskinovini@gmail.com
В днешно време страните по света нямат търпение да възприемат технологиите във всичките им форми, особено информационните технологии (ИТ). Всъщност, до голяма степен, успехът на едно правителство се оценява от качеството на неговите обществени услуги. Това, от своя страна е функция на механизмa за вземане на решения и комуникационната политика спрямо гражданите. През последните десетилетия информационните технологии все повече се използват в управлението на процеси в публичната администрация, най-вече чрез автоматизиране на вътрешните операции.
Използването на комуникационни технологии в правителството включва свързване с външни субекти като граждани, предприятия, организации и други държави чрез трансфер и комуникация на данни. Все по-активно се говори за електронно управление, което е много повече от уеб-базиран уебсайт или обикновена електронна поща или обработка на транзакции в Интернет. Ефективното електронно управление трябва да преодолее предизвикателства като сложността на процесите, технологичните и културни трудности, услугите предлагани на гражданите, цифровата демокрация и икономическото развитие.
Определение за електронно управление
Електронното управление е използването на информационни и комуникационни технологии за планиране, изпълнение и наблюдение на държавни проекти, дейности и програми. Следователно ядрото на електронното управление е информационната технология. Първоначално концепцията за електронно управление се появява в по-развитите страни, които предоставят безмилостен достъп до услуги и информация на своите граждани. Понастоящем тези услуги са достъпни онлайн за всички в дигиталната ера, където технологиите се развиват безмилостно бързо и правителствата постоянно следят това развитие, за да останат в крак с времето. Всъщност ефективното правителство е правителство, което е достъпно, бързо при вземане на решения, по-евтино и по-ефективно. Ще определим електронното управление като използването на информационни технологии е инструмент за постигане на възможно най-доброто управление. Целта на електронното управление е да създаде по-ефективни решения за административни задачи и да приспособи предоставянето на услуги, за да отговори на очакванията на клиентите и гражданите. Принципът на управление на взаимоотношенията с клиентите е в основата на електронното управление. Целта е да се заменят хартиените папки и подмятането им с електронни документи. Едно от предизвикателствата е, че онлайн достъпът изисква познанията на потребителя в областта на информационните технологии. Гражданите трябва да могат да се свързват, отварят, регистрират и изпращат поща. Днес електронното правителство се превърна във важен агент на трансформацията, заложена в културата на публичния сектор. Неговият потенциал далеч надхвърля постиженията в началото на прилагането му, защото позволява да се постигнат качествени печалби в процеса на публично управление. Ако се прилага правилно, това помага да се разработят и консолидират принципи на добро управление като демократизация, съгласуваност, ефективност, прозрачност и отчетност. Има много поддръжки за електронно администриране. Често мислим първо за Интернет (уеб услуги на компютър или мобилен телефон), но проектът за електронно администриране може да се основава и на всякаква форма на телематика, комуникация в близко поле, „Интернет на нещата“. Смарт карти, вероятно в комбинация с биометрични данни и технологии (електронна лична карта, биометричен паспорт), както и електронни процедури за гласуване, видеонаблюдение, създаване на бази данни и биометрични процедури за разпознаване на лица.
След определяне на политиката за създаване на електронно правителство, втората стъпка е да се разработи стратегия за прилагане, тъй като създаването му няма да стане лесно. Всъщност електронното правителство изисква разработването на стратегически план за развитие през поредица от последователни етапи. От всички фактори, влияещи върху прилагането на електронното управление, няколко могат да бъдат определение като критични, например: (1) адекватно използване на специално създадени технологични информационни системи, произтичащи от съвместни процеси, включващи доставчици и потребители; (2) достатъчно финансиране, евентуално изискващо публично-частни партньорства; (3) стратегически рамки, базирани на анализи на разходи, ползи и необходимост; (4) добре адаптирана правна и регулаторна рамка; (5) адекватни системи за управление на промените, за да се предвиди психологическа съпротива и съществуващи или реални пречки.
Цели на електронното управление
Основните цели на стратегията за електронно управление са: достъп до услуги, избор, ангажираност на гражданите, защита на личните данни и разработване на цялостна стратегия.
За да се разработи успешна стратегия за електронно управление, са необходими следните стъпки:
Заключение
Днес ключовият въпрос вече не е „дали“, а „как“ да интегрираме най-успешно модел на електронно управление в България. Важно е да интегрираме информационните и комуникационни технологии в системите на публичната администрация, да се сформират екипи с ефективно ръководство и способни да работят по проекта за електронно управление. Електронното управление трябва да доведе до по-ефективна администрация чрез опростяване на работните процеси. Това неминуемо ще доведе до намаляването на административната тежест и повишаване на капацитета на служителите и най-важното облекчение за гражданите и бизнеса.
Георги Липчев - кандидат на СДС от листата на коалиция ГЕРБ-СДС от 16 МИР-Пловдив-град