МРРБ: Не се контролира, докато се строи

23 Окт 2023 16:32

312 сондажни проби от 12 пътни участъка в гаранционен срок са взети при инспекцията, извършена от Института по пътищата и мостовете към Агенция "Пътна инфраструктура" през септември месец. Резултатите бяха представени от министър Андрей Цеков, заместник-министър Николай Найденов и инж. Веселин Димитров - директор на Института за пътища и мостове, предаде news.bg.

При 7 от тези пътни участъци са установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните, а при 4 от проверените 13 пътища за равност са открити нередности.установени отклонения от качеството и техническите изисквания. Взетите ядки са според методиката на Института по пътища и мостове - по една на всеки 2000 кв. м трасе.

Министърът обобщи, че в някои от обектите допуснатите недостатъци са локални, тоест отнасят се до определени малки участъци на пътното платно, а в други са констатирани системни нередности - по протежения на целия пътен участък са открити отклонения от проектните и нормативни изисквания.

Изводът от проверката е, че има пропуски в текущия контрол по време на изпълнението на ремонтите, което води до отклонение на изискуемото качество. "Това е сериозен сигнал, относно функционирането на системите за контрол от изпълнителите, надзора и държавата, за което е необходимо да се повиши качеството по време на изпълнението", отбеляза министър Цеков.Изпратени са писма до фирмите изпълнители на ремонта и надзора за отстраняване на констатираните пропуски в рамките на гаранционните срокове. Вече са предприети действия за отстраняване на дефектите в близо 9-километров участък по направлението Бяла Слатина - Плевен, като няма претенции от страна на изпълнителя за констатираните отклонения.

Проверките ще продължат. Графикът е направен според това кога изтича гаранцията. Затова първите инспекции са концентрирани най-напред в участъците, където тя е пред изтичане. Проверените пътища са строени в различни периоди, като гаранционната поддръжка също е с различни срокове - 7 г. за магистрали, 5 г. за първокласни пътища, 4 г. за второкласни пътища.

Регионалният министър даде пример, че по магистрала "Струма" са констатирани недостатъци в 12 различни участъци, с обща дължина 1300 нелинейни метра в общо 16 км трасе. Там има индикатор за намален контрол при изпълнение, но не се засяга целият участък. По друг начин стоят нещата с обходния път на град Ахелой, където в участък от около 5 км, от взетите 32 сондажни ядки, 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания. Разлика има в основните асфалтови пластове и цялата дебелина на асфалта, като отклоненията са различни в различните участъци. "Ако проектните изисквания са за 21 см дебелина на асфалта, с допустимо отклонение 10%, или 19 см толеранс, имаме участъци с асфалтово покритие около 15 см. Това е най-фрапиращият случай. Същото е по околовръстното на Добрич, на път III-1304 Бяла Слатина - Плевен и др."Основна отговорност на АПИ и на МРРБ е да осигури точното изпълнение на сключените договори. Ако е изпълнено с лошо качество - то трябва да се оправи в срока на гаранция. ДНСК ще проверява дали има разлика в изпълненото и отчетеното по документи и ако се установи, че има документи, които са с невярно съдържание, тогава ще има евентуално основание за наказателно производство", каза още министър Цеков.

До средата на месец ноември ще се обяви и решението на работната група как ще продължи строителството на АМ "Хемус".

Зимното поддържане на републиканските пътища е осигурено, няма повод за притеснение, има договори - те са сключени от служебния кабинет, бюджетите им не са изчерпани изцяло и ще стигнат за целия зимен сезон.

Заради правни спорове с бранша повече от година и половина няма договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, но има вариант за авариен ремонт на най-опасните пътни участъци преди падането на снега.

Main Menu